آمریکا درباره عربستان تصمیم تازه گرفت

وازرت خارجه آمریکا تاکید کرد که فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را از سر می‌گیرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بیش از سه سال پیش بنا به دلایل حقوق بشری در مورد حملات عربستان به یمن فروش تسلیحات تهاجمی به ریاض محدود شد و از این پس فروش این تسلیحات «پس از مشاوره با کنگره و اطلاع به آن به روال عادی باز می‌گردد.»

جو بایدن پس از آنکه در سال ۲۰۲۱ به ریاست جمهوری رسید رویکرد جدیدی در قبال عربستان سعودی در پیش گرفت و گفت که صرفا تسلیحات «دفاعی» به این کشور خواهد فروخت. این تصمیم پس از آن صورت گرفت که هزاران غیرنظامی یمنی در حملات عربستان جان خود را از دست دادند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، از آن هنگام تاکنون ملاحظات ژئوپولیتیک تغییر کرده و سازمان ملل با حمایت آمریکا در اوایل سال ۲۰۲۲ به برقراری آتش‌بس در یمن کمک کرد که تاکنون عمدتا حفظ شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که پس از این آتش‌بس «حتی یک مورد حمله هوایی عربستان به یمن و یا حمله فرامرزی از سوی یمن به عربستان رخ نداده است.»

پاتل افزود: سعودی‌ها به تعهد خود در توافق عمل کردند و ما نیز آماده‌ایم به تعهد خود عمل کنیم.

از زمان شروع جنگ اوکراین مقامات آمریکایی بیشتر به عربستان نزدیک شدند چون به جایگاه این کشور در تامین انرژی و حمایت از سیاست‌های کاخ سفید در خاورمیانه نیاز دارند.

مقامات ارشد آمریکایی پیش تر گفتند که واشنگتن و ریاض به نهایی کردن مجموعه‌ای از توافقات دوجانبه از جمله یک پیمان نظامی و مشارکت آمریکا در برنامه هسته‌ای عربستان نزدیک شده‌اند.

آمریکایی‌ها انتظار دارند این توافق بخشی از یک پیمان گسترده‌تر با میانجی‌گری آمریکا برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی باشد که هرچند به نظر می‌رسد این مساله به تصمیم عربستانی‌ها بستگی دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.