آمریکا و اسرائیل در باتلاق/ گزینه دشوار نتانیاهو/ بایدن به دردسر افتاد

به گزارش اقتصاد نیوز، ۲۱ ژوئیه، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده از رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ کناره‌گیری کرد. اکثر ناظران تصور می کنند که او نمی تواند در ماه های آینده کارهای زیادی انجام دهد. اما بایدن به صراحت گفته در زمان باقیمانده تا پایان ریاستش یک اولویت وجود دارد که باید محقق شود: پایان جنگ در غزه و احیای صلح آمریکایی در خاورمیانه.

دنیس راس، دیپلمات پیشین آمریکا که در قامت مشاور سه رئیس جمهور فعالیت داشت با انتشار یادداشتی به این مقوله اشاره کرد و نوشت، تحقق اهداف ممکن است در حال حاضر غیرواقعی به نظر برسند، به ویژه در پی ترورهای اخیر رهبران ارشد حزب الله و حماس توسط اسرائیل، رخدادهایی که ایران و حزب الله متعهد شدند که بدان پاسخ دهند.

مسیری رو به جلو وجود دارد، اما این امر مستلزم تمرکز دولت بایدن بر حقوق و مسئولیت‌ها است. ایالات متحده باید فلسطینیان را به عنوان مردمی با حق تعیین سرنوشت به رسمیت بشناسد. اما این حق مطلق نیست و منوط به مسئولیت هایی است. قبل از تحقق دولت فلسطین، تشکیلات خودگردان فلسطین (PA) باید استانداردهایی را لحاظ کند.اولین مورد ممکن است بدیهی به نظر برسد: تشکیل کشور فلسطین دیگر نمی تواند مبتنی بر مقاومت در برابر اسرائیل باشد، بلکه بر اساس اصل همزیستی تعریف می شود. نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان باید انحصار استفاده از زور در داخل خاک فلسطین را داشته باشند. تشکیلات خودگردان همچنین باید سیستم آموزشی فلسطین را اصلاح کند تا بر توسعه مهارت های مورد نیاز جهت رقابت در قرن بیست و یکم و همچنین ترویج مدارا و همزیستی تمرکز کند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «بزنگاه خاورمیانه؛ اسرائیل بر سر دوراهی!/ واشنگتن و تل‌آویو در باتلاق منطقه/ دکترین بایدن به مو بند است» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.