نروژ خشم اسرائیل را برانگیخت

یک رسانه صهیونیست شنبه شب در گزارشی به نقل از وزارت امورخارجه این رژیم مدعی شد: سیاست دولت نروژ در قبال اسرائیل از ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) یکطرفه بوده است.

روزنامه «یدیعوت آحارنوت» چاپ سرزمین های اشغالی در این باره به نقل از وزارت امورخارجه این رژیم ادعا کرد: نروژ از آن زمان یک سیاست خصمانه و افراطی در قبال اسرائیل در پیش گرفته است.

در همین راستا، این کشور خردادماه سال جاری به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین را «روز ویژه» توصیف و فقدان «تعهد سازنده» در رژیم اسرائیل را برای راه حل دو دولتی مستقل، محکوم کرد.

«اسپن بارت اید» وزیر امور خارجه نروژ در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور از مدافعان سرسخت [به رسمیت شناختن] کشور مستقل فلسطین در ۳۰ سال گذشته بوده است.

خبر مرتبط
حزب الله مرکز تجمع نظامیان اسرائیلی را هدف گرفت

حزب‌الله لبنان محل تجمع نظامیان اسرائیل در اطراف پایگاه نظامی «برکت ریشا» را هدف قرار داده است.

همین مسأله به مذاق رژیم صهیونیستی و سران این رژیم خوش نیامده و سبب شد که اسرائیل روز پنجشنبه (۱۹ مردادماه) اعتبارنامه دیپلمات‌های نروژی را که با تشکیلات خودگردان فلسطین مستقر در رام الله در ارتباط بودند، لغو کند.

وزارت امور خارجه رژیم اسرائیل در بیانیه ای مدعی شد که این اقدام در واکنش به آنچه که «طیف وسیعی از اقدامات ضداسرائیلی و یکجانبه» توسط دولت نروژ انجام شد، انجام گرفته است.

اسرائیل اعلام کرد که سفیر نروژ احضار شده و به آنها اطلاع داده شده است که اعتبار دیپلمات‌ها تا هفت روز دیگر و روادید آنها تا سه ماه دیگر لغو می‌شود.

وزیر امور خارجه نروژ در واکنش به اقدام گفت که تصمیم رژیم اسرائیل برای لغو اعتبارنامه دیپلماتیک نمایندگان نروژ در کرانه باختری، اقدامی افراطی است و عواقبی خواهد داشت.

او در بیانیه‌ای با اشاره به تصمیم «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل افزود: تصمیم امروز پیامدهایی برای روابط ما با دولت نتانیاهو خواهد داشت. ما در حال بررسی اقدامات نروژ برای پاسخ به وضعیتی هستیم که اکنون دولت وی ایجاد کرده است.

رژیم اسرائیل به تازگی نیز تصمیمی اتخاذ کرده که به موجب آن درآمدهای مالیاتی تشکیلات خودگردان فلسطین که پیشتر به نروژ منتقل می‌شد، از این به بعد به این کشور تحویل نخواهد شد. این اقدام به دلیل مواضع حمایتگرانه اخیر اسلو در قبال مساله فلسطین و انتقادات شدید از اقدامات تل آویو در نوار غزه صورت گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.