یحیی السنوار چگونه الهام بخش پزشک مشهور اسرائیلی شد؟

یحیی سنوار در دل یک اردوگاه به مرور زمان تبدیل به چهره‌ای کاریزماتیک شد و پس از مخابره خبر انتصابش به عنوان جانشین اسماعیل هنیه، آنچه که در بیوگرافی اش بیشتر از سایر مسائل جلوه می کرد، زندانی بودن بیش از ۲۰ ساله او در زندان های اسرائیل بود.  به گزارش اقتصادنیوز، یحیی سنوار سال ۱۹۸۹ به اتهام قتل جاسوسان اسرائیل به چهار «حبس ابد» محکوم شد. او در زندان هم بیکار ننشست و بیشتر اوقات فراغتش را صرف مطالعه خواندن روزنامه‌های اسرائیلی و تسلط کامل به زبان عبری کرد.

فایننشال تایمز به نقل از «میکا کوبی» که از سنوار در شین‌بت بازجویی کرد، می‌گوید: «او کتاب‌هایی درباره شخصیت‌های اسرائیلی مانند ولادیمیر ژابوتینسکی، مناخیم بگین و اسحاق رابین می‌خواند و صدر تا ذیل شخصیت‌های اصلی اسرائیل را می‌شناسد.» به گزارش اقتصادنیوز، گرفتار بودن ۲ دهه ای سنوار میان میله های فلزی اسرائیل سبب شد او یک رمان هم به نام «خار و میخک» به رشته تحریر درآورد. 

یووال بیتتون، دندانپزشک اسرائیلی که در زمان بازداشت سینوار را معالجه می‌کرد در گفت و گویی به آموزش عبری در زندان و نگارش رمان خار و میخک اشاره کرد و آنگونه که نیویورک تایمز روایت کرده، گفته است که مکالمه اش با سنوار شخصی یا احساسی نبود بلکه آنها فقط درباره حماس صحبت می کردند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «یحیی سنوار؛ مرد افسانه‌ای حماس/ رمان‌‌نویس زندان یا معمار طوفان‌الاقصی؟+ عکس» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.