پیام نخست وزیر کانادا درباره آتش بس فوری در غزه

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا با استقبال از تلاش‌های میانجی‌گرایانه مصر، قطر و آمریکا برای دستیابی به توافق میان رژیم صهیونیستی و حماس، خواستار برقراری آتش‌بس در غزه شد.

ترودو در ادامه تاکید کرد: کانادا به طور کامل از تلاش‌های این سه کشور برای آزادی گروگان‌ها (اسیران)، پایان دادن به بحران انسانی در غزه و بازگشت به مسیر صلح حمایت می‌کند.

به گزارش ایرنا، آمریکا، مصر و قطر روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از اسرائیل و حماس دعوت کردند تا مذاکرات برقراری آتش بس را در ۱۵ آگوست (۲۵ مرداد) در دوحه یا قاهره از سر بگیرند.

در این بیانیه آمده است: زمان آن فرا رسیده است که توافق آتش‌بس منعقد شود و گروگان‌ها (اسیران) و زندانیان آزاد شوند. ما سه کشور و تیم‌هایمان به‌طور خستگی‌ناپذیر طی ماه‌ها تلاش کرده‌ایم تا چارچوبی که اکنون روی میز است را ایجاد کنیم و تنها جزئیات اجرایی آن باقی مانده است.

در این بیانیه افزوده شده است: این توافق بر اساس اصولی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در ۳۱ ماه مه ۲۰۲۴ (۱۱ خرداد) بیان و قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تائید کرد. دیگر زمانی برای تلف کردن و یا بهانه‌ای از هیچ طرف برای تاخیر بیشتر وجود ندارد. زمان آزادی گروگان‌ها (اسرا)، آغاز آتش بس و اجرای این توافق فرا رسیده است.

پیش از این سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد که توافق آتش‌بس در غزه و آزادی اسیران میان اسرائیل و حماس در دسترس است.

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی تصریح کرد: «ما به این توافق نزدیک هستیم.»

رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، جنگ ویرانگری را علیه نوار غزه آغاز کرده که منجر به شهادت بیش از ۳۹ هزار نفر، زخمی شدن بیش از ۹۱ هزار نفر، ناپدید شدن ۱۰ هزار نفر و نیز کوچ اجباری نزدیک به ۲ میلیون نفر از ساکنان این منطقه شده است.

علاوه بر این، ۷۰ درصد از منازل و زیرساخت های نوار غزه در این جنگ به شدت تخریب شده‌اند و محاصره رقت بار و بحران انسانی شدید در کنار قحطی و گرسنگی بی سابقه، جان ساکنان این منطقه را تهدید می‌کند.

با وجود همه این جنایت‌ها، رژیم صهیونیستی اعتراف کرده است که پس از بیش از ۱۰ ماه جنگ، هنوز نتوانسته به اهداف خود از این جنگ یعنی نابود کردن جنبش حماس و بازگرداندن اسیران صهیونیست از نوار غزه برسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.