شیوع یک بیماری در عراق/ این افراد واکسن تزریق کنند

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به شیوع بیماری سرخک در عراق و نزدیک شدن به ایام اربعین از زائران خواست قبل از عزیمت به این کشور، واکسن سرخک دریافت کنند و هشدار داد: سرخک، یک بیماری ویروسی است که عموما کودکان را مبتلا می‌کند ولی افراد بزرگسال چنانچه سابقه ابتلا به بیماری و یا واکسیناسیون نداشته باشند در معرض خطر ابتلا خواهند بود.

به گزارش یکشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، دکتر "مسعود شریفی" افزود: دوره نهفتگی بیماری از هفت تا ۲۱ روز متفاوت است؛ بیماری با تب،علائم تنفسی و بثورات پوستی قرمز رنگ که از صورت شروع شده و به سمت اندامها گسترش می یابد، بروز پیدا می کند.

وی ادامه داد: چهار روز قبل از بروز تظاهرات پوستی تا چهار روز بعد از آن،بیماری از طریق تنفسی قابل انتقال است؛ بیماری سرخک بسیار مسری است و لذا موثرترین راه مقابله با آن واکسیناسیون به موقع است.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای همسایه از جمله عراق،پوشش واکسیناسیون کودکان برای مهار بیماری سرخک کافی نبوده و شاهد همه گیری بیماری در کشورهای همجوار بویژه افغانستان،پاکستان و عراق هستیم.

شریفی یادآور شد: موارد بیماری در کشور عراق، طی ماههای اخیر افزایش بیشتری داشته است و تعداد موارد سرخک در سال ۲۰۲۳ برابر با ۹ هزار و ۶۵۱ مورد بوده که در طی ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۸ هزار و ۷۸۳ مورد افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از ابتلای احتمالی هموطنان درسفر به عراق، توصیه می شود قبل از سفر از کامل بودن سابقه واکسیناسیون سرخک کودکان زیر ۱۵ سال خود اطمینان داشته باشند و برای این منظور با در دست داشتن کارت واکسن کودکان خود به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه و در صورت نیاز نسبت به تکمیل واکسیناسیون کودکان خود اقدام نمایند.

به گفته وی در حین سفر هم از تماس با بیماران احتمالی خودداری نمایند و در صورت بروز علائم بیماری در حین سفر و یا بازگشت به کشور، سریعا به مراکز خدمات جامع سلامت جهت بررسی و جلوگیری از انتشار بیماری مراجعه کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.