هشدار؛ خطر امواج اشعه ماوراء بنفش برای سلامت

موضوعی که چند روز اخیر با آن مواجه هستیم ماندگاری گرمای هوا در کشور است که خراسان جنوبی هم از این قاعده مستثنی نیست و شاهد حاکمیت در واقع موج گرما در استان هستید، به طوری که روز شنبه بیش از ۸ مرکز شهرستان بیشینه دمای آن به بالای ۴۰ درجه سلسیوس رسیده حتی روز شنبه در بین‌ایستگاه‌هایی دارای کد بین‌المللی‌ایستگاه هواشناسی طبس گرمترین درجه هوا را ثبت کرده است. هفتم مرداد هم طبس در جایگاه دوم با بیشینه دمای ۲۹ درجه در بین‌ایستگاه‌های دارای که بین‌المللی قرار گرفت.

 

۵ شهرستان استان دارای کد بین المللی هواشناسی است

جواد نخعی، سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: ۵ شهرستان استان دارای کد بین‌المللی هواشناسی است. جواد نخعی با بیان اینکه شهرستان‌های نهبندان، بیرجند، قائن، فردوس و طبس دارای‌ ایستگاه‌های بین‌المللی است. وی ادامه داد: برای سنجش کنترل کیفی هوا اطلاعات و نقشه‌های پیش یابی حائز اهمیت می‌باشد.وی یادآور شد: متعاقب هشدار زرد شماره ۱۵ که توسط اداره کل هواشناسی صادر شد روز شنبه گذشته با توجه به تقویت شرایط اختلاف فشار در سطح زمین شاهد افزایش و پایداری دما بودید.وی با اشاره به تشدید باد‌های ۱۲۰ روزه در منطقه و خیزش گرد و خاک هشدار نارنجی شماره 8 را صادر کردیم، ادامه داد: وزش خیلی شدید طوفان و گردوخاک به ۱۰۴ کیلومتر در ساعت رسید.

هشدار برای کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی

سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی اظهار کرد: شدت طوفان در علی آباد ۶۵ کیلومتر و در بیرجند هم به ۵۴ کیلومتر در ساعت ثبت شد.همچنین کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی هم گزارش شده است.نخعی با بیان این که در بیرجند و حاجی آباد زیرکوه دید به کمترین حد یعنی هزار متر رسید، ادامه داد: در دیگر شهرستان‌ها هم کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی را داشتیم.وی با بیان اینکه میانگین دمای هوا طی این روز‌های اخیر در استان ۲ تا ۵ درجه سلسیوس نسبت به شرایط نرمال بالاتر شده است، ادامه داد: هوای گرمتری را تجربه کردیم و اهمیت این موضوع هم به دلیل است که ماندگاری هوای گرم در روز‌های اخیر و فراگیر شدن آن در همه استان و منطقه را شاهد هستیم.

 

مصرف برق و آب افزایش پیدا کرده است

سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این مسأله باعث شد که مصرف حامل‌های انرژی برق و اب افزایش پیدا کرده که خوشبختانه با توجه به این پیش آگاهی‌هایی قبلی در بحث مدیریت، مسئولان ذیربط برای تأمین برق پایدار تلاش زیادی انجام دادند.نخصی خاطر نشان کرد: در این خصوص وزارت نیرو جای تقدیر دارد چرا که بالاخره این عزیزان پایداری برق را تأمین کرده و تا حالا قطعی برق گزارش نشده است. وی با بیان اینکه تابش خورشیدی باعث افزایش دمای بیش از اندازه می‌شود ادامه داد: با بررسی‌های آماری که انجام دادیم در کمینه دما‌ها افزایش داشتیم یعنی دو، سه درجه کمین دما نسبت به شرایط نرمال گرمتر است.

 

ساعات اولیه صبح بیشترین تابش مادون قرمز را شاهد هستیم

این کارشناس هواشناسی عنوان کرد: کمینه‌ای که سر صبح و بامداد در واقع قبل از طلوع خورشید رخ می‌دهد باعث می‌شود که ساعات اولیه صبح بیشترین تابش مادون قرمز را از سطح زمین داشته باشیم.به گفته وی، افزایش مادون قرمز در این ساعات برای انسان و دیگر موجودات زنده خطر ساز است.نخعی با اشاره به اینکه بر اثر تغییرات اقلیمی و افزایش دمای کره زمین دمای هوا در ۵۰ سال اخیر تا یک و نیم درجه افزایش داشته است، ادامه داد: باز شدن یخچال‌های قطبی و فعال شدن ویروس‌هایی که در درجه دمای خیلی پایین غیر فعال بود حاصل گرم شستن زمین است.وی با بیان اینکه از اول تیر تا ۱۰ مرداد را چله تابستان می‌گویند اضافه کرد: خراسان جنوبی در کمربند حاره‌ای قرار دارد در این بازه‌ امواج گرمایی در استان بیشتر از باقی سال است.کارشناسی هواشناسی با بیان اینکه امواج گرمایی به عنوان یکی از مهلک‌ترین خطرات طبیعی اهمیت دارد ادامه داد: تأثیر این امواج گرمایی بر زندگی انسان‌ها و محیط زیست اغلب دست کم گرفته می‌شود. به گفته وی افزایش گرما در ارتفاع بالای ۱۵ کیلومتری باعث می‌شود که گرمای هوا به طور گنبدی افزایش یابد.

جریان هوای گرم تا هجدهم مرداد در استان حاکمیت دارد

وی با بیان اینکه انتظار داریم جریان هوای گرم تا هجدهم مرداد در استان حاکمیت داشته باشد، ادامه داد: بایستی در این بازه مصرف انرژی مدیریت شود تا دچار مشکل نشویم.نخعی با اشاره به اینکه همچنین وزش کرد و خاک و دید افقی را در استان داریم اضافه کرد: بهتر است افراد سالمند، کودکان و افراد دارای شرایط بیماری خاص تا حد امکان عبور و مرور روزانه را کاهش دهند.وی با بیان اینکه در خوزستان زمانی که ذرات گرد و غبار افزایش پیدا می‌کند رنگ اسمان تیره می‌شود، خاطر نشان کرد: اما در استان ما این پدیده کمتر دیده می‌شود اما باید به شرایط خطرناک توجه کرد تا در معرض هوای غیر سالم قرار نگیریم.

 

خطر امواج اشعه ماوراء بنفش برای سلامت

سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه همه از جمله کودکان در معرض آسیب چشم از تابش اشعه ماورا بنفش هستند که می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی شود اضافه کرد: هر قدر میزان حضور در تماس با این اشعه بیشتر باشد، تأثیرات منفی آن بیشتر خواهد بود.به گفته وی شعه UV از صبح تا حدود ساعت ۱۳ در تراز معمولی قرار دارد اما از ساعت ۱۴ تا ۱۷ میزان این اشعه افزایش پیدا می‌کند و خطرناک می‌شود. او به نکته مهمی در مورد پوشیدن لباس‌های مناسب برای تابستان اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم گمان می‌کنند که اگر لباس‌هایی با تار و پود نازکتر بپوشندآن‌ها را از گرما محافظت می‌کند اما نکته این است که هرچه بافت‌ها کیپ‌تر باشد میزان آسیبی که اشعه فرابنفش به بدن وارد می کند، کمتر است.

چرا باید در وضعیت خطرناک اشعه ماورای بنفش در خانه ماند؟

اشعه UV یا همان امواج فرابنفش خورشید با طول موجی بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ نانومتر که کوتاه‌تر از نور مرئی و بلندتر از اشعه ایکس است جزو امواج خطرناک برای انسان است که غفلت از آن آسیب‌های جبران ناپذیری به پوست و چشم انسان می‌زند.اشعه UV سه نوع مختلف دارد که شامل UVB ،UVA و UVC است. اشعه UVC به علت انرژی بالا و طول موج کوتاهی که دارد عمدتا توسط لایه ازن جذب می‌شود و به جو زمین نمی‌رسد. اشعه UVB نیز که شدت کمتری نسبت به اشعه UVC دارد تا حدود ۹۵ درصد در لایه ازن جذب می‌شود و حدود ۵ درصد آن به زمین می‌رسد اما اشعه UVA که طول موج بلندتری دارد عمدتا از لایه ازن عبور می‌کند. اشعه خطرناکی که عامل اصلی سرطان پوست یا ملانوما است. سرطانی که جزو ۵ سرطان شایع در جهان و البته ایران است.میزان تابش این اشعه خطرناک به خصوص در ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر به اوج خود می‌رسد و در برخی روزهای سال از جمله همین روزها میزان تابش آن به حد خطرناک و بسیار خطرناک می‌رسد به همین علت کارشناسان توصیه می‌کنند، افراد در این ساعات و در روزهایی که میزان این اشعه در سطح خطرناک است تا جای ممکن در خانه بمانند و در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.