زنگ هشدار درباره تشدید تنش‌ها در شاخ آفریقا به صدا درآمد/ جهان در آستانه فاجعه بزرگ؟

خشونت سیاسی و تکه تکه شدن دولت یمن  زمینه را برای افزایش قدرت انصار الله هموار کرد، این سناریویی است که در سراسر شاخ آفریقا در حال تکرار شدن است.

به بیانی دیگر درگیری‌های بین‌دولتی از سودان تا سومالی متاستاز کرده ومی‌تواند هرج‌ومرج بی‌سابقه‌ای را در سراسر شاخ رقم زده و ی برای مانور گروه های افراطی و کشورهای مخالف با منافع غرب بستر ساز شود.به ادعای ناظران برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط در شاخ آفریقا جهان نیازمند تعریف ائتلاف گسترده است. با این همه چنین ائتلافی بدون حمایت دیپلماتیک ایالات متحده نمی تواند موفق باشد.

ایالات متحده می بایست از مداخلات بی‌ثبات‌کننده بازیگرانی چون امارات که از طرفین درگیر در کشوری چون سودان حمایت می کند، جلوگیری کند. همچنین باید در باب وقوع قحطی در سراسر منطقه هشدار داد؛ چالشی که پس لرزه هایش سودان و اتیوپی را نیز درگیر خواهد کرد. تحقق این مقوله مستلزم تقویت روابط دیپلماتیک است. اگر بحران های به هم پیوسته منطقه بدتر شود، گروه های رادیکال این توان را خواهند داشت تا در این کریدور استراتژیک دست بالا را داشته باشند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «اصابت ترکش درگیری در دریای سرخ به شاخ آفریقا/ سایه سنگین تنش بر آبراه‌های استراتژیک/ جهان در آستانه قحطی انرژی؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.