اسرائیل به دنبال تغییرات در آتش‌بس غزه/ توافق نهایی پیچیده می‌شود؟

 به گفته یک مقام غربی، یک مقام فلسطینی و دو منبع مصری، اسرائیل به دنبال تغییراتی در طرح آتش‌بس غزه و آزادی اسرا توسط حماس است که توافق نهایی برای توقف ۹ ماه نبردی را که غزه را ویران کرده، پیچیده می‌کند.

این چهار منبع به رویترز  گفتند که اسرائیل می‌گوید فلسطینی‌های آواره باید هنگام بازگشت به شمال منطقه محاصره شده در زمان آغاز آتش‌بس بررسی شوند. این مسئله عقب‌نشینی از توافقی است که به غیرنظامیانی که از جنوب فرار کرده‌اند اجازه می‌دهد آزادانه به خانه‌های خود بازگردند.

این مقام غربی گفت، مذاکره‌کنندگان اسرائیلی خواهان یک مکانیسم بررسی برای جمعیت غیرنظامی هستند که به شمال غزه باز می‌گردند، جایی که می‌ترسند این جمعیت‌ بتوانند از نیروهای حماس که در آنجا مستقر هستند، حمایت کنند.

به گفته منابع فلسطینی و مصری، گروه فلسطینی درخواست جدید اسرائیل را رد کرد، اما یک مقام ارشد اسرائیلی گفت حماس هنوز آخرین پیشنهادات را که انتظار می‌رود «در ساعات آینده» منتشر شود، ندیده است.

این مقام گفت: «پیام‌های حماس عجیب است زیرا ما هنوز آن را ارسال نکرده‌ایم، کسی هنوز آن را نخوانده است. حتی مذاکره‌کنندگان هنوز آن را دریافت نکرده‌اند. آنها قبل از انتقال پیام به حماس، آن را خواهند خواند.»

منابع مصری گفتند که در مورد درخواست اسرائیل برای حفظ کنترل مرز غزه با مصر که قاهره آن را خارج از چارچوبی برای توافق نهایی پذیرفته شده توسط دو طرف رد کرد، نقطه اختلاف نظر دیگری وجود دارد.

مشروح این گزارش را در اکوایران با تیتر «چرخش جدید اسرائیل در مذاکرات؛ کار توافق دوباره گره می‌خورد» بخوانید. 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.