در گرما مراقب مغزتان باشید/ برای مقابله با گرمازدگی چه کنیم؟

این روزها گرمای هوا در خراسان شمالی همانند بسیاری از نقاط کشور قرار است به اوج خود برسد و مردم گرمای هوا ۴۰ درجه را نیز تجربه کنند.

هوایی که در آن فعالیت های روزمره بدون دسترسی به وسایل سرمایشی بسیار سخت است و بی تردید این شرایط برای کودکان، سالمندان و افراد شاغل در محیط های باز می تواند بسیار خطرناک باشد.

افزایش دمای بدن بیش از ۳۹ درجه، سرگیجه، گرفتگی عضلات، بی حالی و بی حوصلگی را به بار می آورد که رسیدگی نکردن به آن می تواند حتی موجب مرگ شود.

گرمازدگی شدید می تواند باعث آسیب جدی به مغز و سایر اندام های داخلی شود که دانستن روش های کنترل آن به مهار این عارضه در فصل تابستان کمک شایانی می کند.

آبرسانی به بدن

 

کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی اسفراین در این باره می گوید: آبرسانی به بدن بهترین و حفظ دمای پایین بدن بهترین راه جلوگیری از گرمازدگی است.

فائزه دهک زاده با بیان اینکه ۶۰ درصد وزن بدن انسان از مایعاتی مثل خون و آب میان بافتی تشکیل شده است، می افزاید: هنگامی که آب مورد نیاز بدن در زمان افزایش دما کاهش داشته باشد و تبادل دما با محیط انجام نشود، در این صورت بدن مستعد گرمازدگی است.

خبر مرتبط
گرمای هوا مسابقات فوتبال و فوتسال این استان را کنسل کرد

طبق اعلام روابط عمومی هیئت فوتبال فارس، تمام مسابقات فوتبال و فوتسال در استان فارس در روزهای شنبه و یکشنبه ۶ و ۷ مردادماه جاری تعطیل شدند.

وی ادامه می دهد: مصرف آب و مایعات کافی، یک لیوان آب خنک همراه با چند قطره آبلیموی تازه، شربت تخم‌شربتی و ریحان، شربت خاکشیر و بیدمشک و شربت گلاب برای جلوگیری از گرمازدگی توصیه می‌شود.

دهک زاده می گوید: نوشیدن مایعات شیرین و کافئین‌دار که ادرارآور هستند و موجب از دست دادن آب بدن می‌شوند در فصل گرما و تابستان توصیه نمی‌شود و همچنین باید از مصرف مایعات خیلی سرد و یک دفعه و یکجا پرهیز شود.

خوردن صیفی جات و میوه

 

وی در این باره می گوید: هنگام گرمازدگی بسیاری از صیفی‌جات مانند خیار، نعناع، لیمو ترش، کاهو، پیاز و کرفس جایگزین الکترولیت‌ها یا مواد معدنی از دست رفته بدن خواهند شد که مصرف آن‌ها توصیه می‌شود.

کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی اسفراین می افزاید: میوه‌های آبدار مانند هندوانه، خربزه و توت فرنگی که حاوی مقدار زیادی آب و الکترولیت‌ مانند پتاسیم، سدیم و منیزیم هستند به حفظ تعادل آب و الکترولیت‌های بدن کمک می‌کند و از دهیدراتاسیون (از دست دادن آب) جلوگیری می‌کند.

پوشیدن لباس های نخی

یکی دیگر از کارشناس حوزه سلامت در خراسان شمالی می گوید: الیاف مصنوعی گزینه خوبی برای پوشش در فصل تابستان نیست بلکه باید لباس های نخی را که موجب تبخیر عرق بدن می شوند، پوشید.

علی محبی بیان می کند: الیاف های طبیعی عایق حرارت نیستند یعنی گرمای بدن را به بیرون منتقل می کنند و باعث خنکی بدن می شود.

خبر مرتبط
دمای ۲۰ شهر اصفهان بالای ۴۰ درجه/ گرما بیشتر می‌شود

دمای ۲۰ شهر استان اصفهان بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده و طی ۲۴ ساعت آینده نیز شاهد افزایش ۲ درجه‌ای دمای هوا هستیم.

وی ادامه می دهد: همچنین در زمان خواب نیز استفاده از ملافه هایی از جنس پنبه موجب احساس خنکی خواهد شد.

باز کردن پنجره ها هنگام صبح و شب

محبی یادآور می شود: برای جلوگیری از گرم شدن منزل و محیط کار، پنجره ها را تنها صبح زود و شب باز کنید.

وی می افزاید: ساعات گرم روز پنجره ها را ببندید، حتی پرده ها را بیندازید تا مانع از تابش پرتوهای خورشید شود.

محبی می گوید: همچنین در روزهای گرم از روشن کردن لامپ های رشته ای پرهیز کنید زیراکه گرمای زیادی تولید می کند.

هواشناسی خراسان شمالی اعلام کرده است که تب داغ هوا روزهای آتی تداوم دارد و مردم دمای هوا تا ۴۰ درجه سانتیگراد را تجربه خواهند کرد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.