اوکراین برای مذاکره با روسیه اعلام آمادگی کرد
 

وزیر امورخارجه اوکراین در دیدار با همتای چینی‌ خود از آمادگی کشورش برای مذاکره با روسیه به‌منظور «دستیابی به صلحی عادلانه و پایدار» خبر داد.

وی با بیان اینکه اوکراین از موضع چین نسبت به تایوان حمایت می‌کند، افزود: امیدواریم در راستای پیشبرد توافقات سران دو کشور، تحکیم اعتماد متقابل سیاسی و گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری، کشاورزی و تقویت مبادلات بین شهرهای خواهرخوانده، قدم برداریم.

کولبا همچنین تصریح کرد: اوکراین اهمیت زیادی برای نظرات چین قائل است و «اجماع شش ماده‌ای چین- برزیل» در مورد حل مساله اوکراین را به دقت بررسی می‌کند.

خبر مرتبط
خبر زلنسکی از آماده‌سازی توافقنامه‌های امنیتی جدید برای اوکراین

رئیس جمهور اوکراین گفت که تیمش در حال آماده سازی چهار توافقنامه امنیتی جدید برای اوکراین است.

وی با تاکید بر تمایل و آمادگی اوکراین برای مذاکره با روسیه، خاطرنشان کرد: این مذاکره باید معقول و اساسی بوده و در راستای دستیابی به یک صلح عادلانه و پایدار باشد.

وانگ یی هم در این دیدار دو جانبه، اظهار داشت: اوکراین از اولین کشورهایی بود که از طرح موسوم به «کمربند و جاده» چین حمایت و در آن مشارکت کرد.

وی با بیان اینکه پکن در سال‌های اخیر یکی از بزرگترین شرکای تجاری کی‌یف تبدیل شده است، افزود: ما به گسترش واردات غلات از اوکراین ادامه خواهیم داد و دو کشور تلاش خواهند تا از امنیت غذایی جهانی را محافظت کنند.

وانگ همچنین تصریح کرد: چین معتقد است که حل و فصل همه مناقشات باید بر سر میز مذاکره انجام شود.

وی با بیان اینکه سینگال‌های مثبت از سوی اوکراین و روسیه نشان می‌دهد که مایل به مذاکره هستند، افزود: اگرچه شرایط هنوز مهیا نشده است، اما ما از همه تلاش‌هایی که به صلح کمک می‌کند، حمایت می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین افزود: پکن مایل به ایفای نقش سازنده برای برقراری آتش‌بس، توقف جنگ و از سرگیری مذاکرات صلح است.

این دیپلمات ارشد چین خاطرنشان کرد: ما نگران وضعیت انسانی در اوکراین هستیم و به ارائه کمک‌های بشردوستانه به کی‌یف ادامه خواهیم داد.

وانگ همچنین تاکید کرد: چین و اوکراین باید همکاری‌های خود را حفظ و اعتماد متقابل را تقویت کنند و توسعه پایدار روابط دوجانبه را ارتقاء دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.