عمان بازی آمریکا را به هم زد/ اسرائیل از چشم مسقط افتاد!

به گزارش اقتصادنیوز، کشور سلطان نشین عمان به طور سنتی در صحنه بین المللی جایگاه متوسطی داشته و در عین حال سیاست خارجی دوستانه ای را بر اساس میانه روی، دیپلماسی و گفت و گو اجرایی می کند. عمان در قامت متعادل کننده ژئوپلیتیکی به عنوان بازیگری «بی طرف و در عین حال فعال» شناخته می شود،چرا که از همسویی با بلوک های قدرت در برابر یکدیگر اجتناب می کند، حتی در شرایطی که به برای تامین تسلیحات و دریافت ضمانت امنیتی به آمریکا وابسته است.

به این ترتیب، مقامات عمانی به شکلی علنی از مقام های آمریکایی انتقاد نمی کنند.با این حال، در ماه‌های اخیر، حمایت مردم عمان از آرمان فلسطین و پویایی‌های سیاسی، مذهبی و اجتماعی مرتبط در این کشور موجب شده تا مسقط حمایت آهنین ایالات متحده از اسرائیل را به چالش بکشد. هرچند عمان علیرغم افزایش احساسات ضد آمریکایی و ناراحتی رهبری اش از موضع واشنگتن در اسرائیل، قصد ندارد روابط استراتژیک خود با ایالات متحده را کنار بگذارد. سلطان نشین با دولت بایدن - که نقش مسقط را به عنوان واسطه با رقبای منطقه ای ایالات متحده بسیار ارزشمند می داند، همکاری نزدیک دارد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «بازی عمان در منطقه خاکستری/ جنگ غزه عمان را از اسرائیل دور کرد/ غیبت مسقط در ماجراجویی تازه آمریکا» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.