الهام علی‌اف و پوتین دیدار کردند

 الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان و ولادیمیر پوتین همتای روسی‌اش در مورد گسترش راهگذر شمال- جنوب که مسیر اصلی آن از خاک ایران می‌گذرد، گفت‌وگو کردند.

علی‌اف که کشورش در سال ۲۰۰۵ به توافقنامه ایجاد این زیرساخت پیوسته، در این دیدار تاکید کرد که باکو مصمم است زیرساخت‌های راهگذر «شمال- جنوب» را گسترش دهد.

راهگذر حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب، اقیانوس هند را از طریق خلیج فارس به دریای خزر و روسیه و اروپای شمالی متصل می‌کند و کوتاه ترین مسیر ارتباطی را بین آنها ارائه می‌دهد.

همچنین برنامه‌هایی برای اتصال مسیر شمالی از طریق قطب شمال روسیه از طریق این راهگذر، برای حمل و نقل کالا وجود دارد.

شالوده این راهگذر در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۰ (۲۲ شهریور ۱۳۷۹)، بر اساس توافقنامه بین دولتی که بین روسیه، ایران و هند امضا شد، بنیان گذاشته شد.

جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۵) به این قرارداد ملحق شد. این توافقنامه توسط ۱۳ کشور (آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، ارمنستان، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، روسیه، تاجیکستان، ترکیه و اوکراین) به تصویب رسیده است.

این پروژه مسیرهای چون اروپای شمالی و غربی، فدراسیون روسیه، قفقاز، خلیج فارس (مسیر غربی)، آسیای مرکزی، خلیج فارس (مسیر شرقی) و دریای خزر، ایران، خلیج فارس (مسیر مرکزی) را به یکدیگر متصل می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.