همکاری با روسیه در حوزه صنایع خلاق/انعقاد قرارداد صادرات ۱۰۰ هزار دلاری

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به اعزام تیمی از شرکت‌های خلاق و دانش بنیان به نمایشگاه اسباب بازی روسیه، از انعقاد قرارداد صادراتی با حجم ۱۰۰ هزار دلار در حوزه اسباب بازی خبر داد.

دکتر مسعود حسنلو ، مقدمه آبادانی ایران را تغییر نگرش در حوزه‌های فرهنگی و هویتی دانست و گفت: این اقدامی است که ماشین آلات با همه اهمیتی که دارند نمی‌توانند اجرایی کنند بلکه فعالیتی در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، صنایع خلاق و فناوری‌های نرم است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا ما پنجره جدیدی برای تعامل با کشور روسیه در حوزه صنایع خلاق باز کردیم و تفاهم نامه‌های جدیدی با بخش‌های مختلف این کشور منعقد کردیم.

حسنلو، اعزام تیم‌های تجاری از شرکت‌های خلاق به کشور روسیه را از دیگر اقدامات ستاد توسعه نرم و فرهنگی معاونت علمی نام برد و اظهار کرد: تعامل این تیم‌ها در حوزه‌هایی چون اسباب‌بازی منجر به صادرات شد و این موفقیت با حضور کنسرسیوم صادرات اسباب بازی در نمایشگاه اسباب بازی روسیه رقم خورده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی یادآور شد: در فاز اول این کنسرسیوم موفق به انعقاد قرار داد صادراتی با حجم ۱۰۰ هزار دلار شده است. این عدد شاید زیاد نباشد ولی این آغاز کار است.

حسنلو با اشاره به حضور ایران در رویداد وردکانتنت (world content market) روسیه، خاطر نشان کرد: ۷ شرکت دانش بنیان و خلاق در این نمایشگاه حضور داشتند که به دستاوردها و قراردادهای خوبی منجر شد به گونه‌ای که برای برخی از مجموعه‌ها آغاز همکاری تجاری با طرف روسی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین در فروم اقتصادی سن‌پترزبورگ حضور خوبی هم در ارائه دستاوردهای صنایع خلاق به کشورهای بریکس و هم در ایجاد تفاهم با بخش‌های نختلف داشتیم. این دستاوردها با همکاری رایزن فرهنگی ایران در روسیه بوده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های خوبی در حوزه خلاق در کشور وجود دارد، ابراز امیدواری کرد که با ضریب مناسب دادن به این حوزه شاهد توفیقات بیشتری در این حوزه باشیم.

حسنلو با بیان اینکه صنایع خلاق از چندین جهت برای ما مهم است، یکی از جنبه‌های آن اقتصادی بودن و درآمدزا بودن این صنایع عنوان کرد و افزود: در همه دنیا یکی از جذابیت‌های صنایع خلاق، درآمدزایی آن است و ما  در ایران گزارهای زیادی داریم که این امر را تایید می‌کند.

وی ظرفیت اشتغال زایی را از دیگر جنبه‌های مهم صنایع خلاق بیان کرد و یادآور شد: سومین جنبه این صنایع که مهمتر از بقیه است، هویت سازی آن خواهد بود. ارتقا هویت، رفاه و وفاق اجتماعی، مسایل مطرح در حوزه محیط زیست، زبان فارسی و ارتباط مردم با مکاتب دینی و قرآن و همه و همه آنها در بستر صنایع اتفاق رخ خواهد داد. به عبارت دیگر علی رغم آنکه این صنعت یک صنعت پول سازی و اشتغال آفرین است، می‌تواند مسایل اجتماعی و فرهنگی را نیز مرتفع کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی اضافه کرد: به همین دلیل است که صنایع خلاق جزو صنایع با اولویت یک تعریف شده است و انتظار داریم در کشوری که دارای زیر ساخت‌های فرهنگی دارد، این اهمیت بیش از قبل درک شود.

به گزارش ایسنا،  در سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم اهداف کمی برای توسعه صنایع فرهنگی و فرم پیش بینی شده که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

- دستیابی به جایگاه نخست تولید و صادرات محصولات فرهنگی بومی در منطقه و جهان اسلام

- ایجاد حداقل ۵ نمانام معتبر جهانی در حوزه فناوری‌ای فرهنگی و نرم

- کسب سهم ۲ درصد بازار سینمای جهان

- کسب حداقل رتبه چهارک گردشگری در منطقه و جذب بیست میلیون گردشگر

- رسیدن به سهم ۳۰ درصدی بازی‌های دیجیتال از بازار کشور

- ایجاد حداقل ۵ بن‌سازه (پلتفرم Platform) جدید و موفق فناوری نرم

- تولید ۲۷۰ عنوان پی‌نما (کمیک استریپ) با میانگین شمارگان حداقل ۵ هزار نسخه

- تولید و اکران بین المللی حداقل ۳۰ پویا نمایی سینمایی تا افق چشم انداز

- دستیابی اسباب بازی‌های تولید داخل به سهم حداقل ۲۰ درصدی از ارزش بازار اسباب بازی کشور در سال چشم انداز

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.