تجارت اتحادیه اروپا و روسیه به پایین‌ترین میزان رسید

ریانووستی روز چهارشنبه به نقل از داده‌های یورواستات گزارش داد که گردش تجاری بین روسیه و اتحادیه اروپا در بحبوحه تحریم‌های غرب علیه مسکو به کاهش خود ادامه داده و تا پایان آوریل به پایین‌ترین رقم خود در ربع قرن گذشته رسیده است.

آمارهای ذکر شده نشان می‌دهد که تجارت دوجانبه روسیه و اتحادیه اروپا به پایین ترین سطح خود از ژانویه سال ۲۰۰۰ یعنی به ۵.۶ میلیارد یورو رسیده است. این رقم بر اساس مقایسه ماه به ماه نیز ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

خبر مرتبط
حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی روسیه/ پوتین حکم مهم را امضا خواهد کرد

نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان اعلام کرد: سازمان ملل تصمیم روسیه برای خارج کردن طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعه را می‌پذیرد.

صادرات کالاهای روسیه به اتحادیه اروپا در ماه آوریل 17 درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافت و به 2.7 میلیارد یورو رسید که پایین‌ترین سطح از ژوئن 1999 محسوب می‌شود.

در این گزارش آمده است که روسیه عمدتاً به اتحادیه اروپا گاز طبیعی فروخته است، اگرچه عرضه این گاز در آوریل 5 درصد کاهش یافته و به 1.15 میلیارد یورو رسیده است. صادرات این کشور همچنین بیشتر شامل آهن و فولاد و فرآورده های نفتی بوده است.

در عین حال، عرضه کالاهای اتحادیه اروپا به روسیه که بیشتر دارو و تجهیزات بود، در آوریل 6 درصد بیشتر از ماه قبل از آن بود و به 2.9 میلیارد یورو رسید.

آمارهای رسمی نشان می دهد که در سال 2020، اتحادیه اروپا شریک تجاری اول روسیه بود و 37.3 درصد از کل تجارت کالای این کشور را به خود اختصاص داده بود.

در این سال، بیش از 36 درصد از واردات روسیه از اتحادیه اروپا بود و 37.9 درصد از صادرات این کشور نیز به بلوک 27 کشوری اتحادیه اروپا روانه شده است.

با این حال، تجارت دوجانبه در نتیجه تحریم‌های اعمال شده بر مسکو توسط کشورهای غربی بر سر درگیری اوکراین، شروع به کاهش چشمگیری کرد.

از فوریه 2022، اتحادیه اروپا چندین دور تحریم‌ها را علیه روسیه اجرا کرده است، از جمله بلوکه کردن دارایی‌ها، محدودیت در بخش مالی و انرژی این کشور، تحریم‌های تجاری، و همچنین اقداماتی که افراد و شرکت‌های دولتی را هدف قرار می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.