مکرون به تکاپو افتاد/ تلاس برای آرام کردن اعتراضات کالدونیای جدید

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه در پیامی خطاب به مردم کالدونیای جدید خواستار برداشته شدن موانع و اتمام اعتراضات شد.

به نوشته رسانه‌های فرانسوی، رئیس جمهور این کشور خشونت‌های جاری در این مجمع‌الجزایر اقیانوس آرام جنوبی را محکوم کرد و گفت که وضعیت کنونی غیر قابل قبول است و باید همه موانع برداشته بشود.

کالدونیای جدید، یک قلمرو فرانسوی است که بین استرالیا و فیجی قرار دارد و از قرن نوزدهم تحت حاکمیت فرانسه بوده است. با این حال، جمعیت بومی «کاناک» خواستار استقلال و خودمختاری هستند.

خبر مرتبط
حمله پلیس فرانسه به مقر گروهک تروریستی منافقین

پلیس فرانسه در روز چهارشنبه عملیاتی را در دفاتر گروهک تروریستی منافقین انجام داد.

هفته گذشته، مکرون در تلاش برای کاهش تنش‌ها، تعلیق اصلاحات انتخاباتی را اعلام و دلیل آن را انتخابات زودهنگام پارلمانی در فرانسه عنوان کرد.

با این حال، جناح‌های طرفدار استقلال در کالدونیای جدید پیش از این، هرگونه ارتباط بین خواسته های خود و برگزاری انتخابات زودهنگام انتخاباتی در فرانسه را رد کرده بودند.

اواسط ماه مه(اردیبهشت ماه) اعتراضات گسترده‌ای نسبت به اصلاحات پیشنهادی در رای‌گیری، منجر به اعتراضات مرگبار و اختلالات در این مجمع الجزایر گسترده شد.

ناآرامی‌های کالدونیای جدید بر سر اصلاحات انتخاباتی بحث‌برانگیزی است که اخیرا توسط پارلمان فرانسه به تصویب رسیده است. براساس این لایحه، به فرانسوی‌های غیر کالدونیایی اجازه داده می شود در صورتی که به مدت ۱۰ سال در کالدونیای جدید زندگی کنند، بتوانند در انتخابات استانی شرکت کنند؛ اقدامی که برخی رهبران محلی و استقلال‌طلبان می‌گویند که آرای بومی مردم کاناک را کم‌رنگ می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.