خسارت های سنگین تحریم ها به ایران!

حسین سلاح‌ورزی، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در این خصوص به این نکته اشاره می‌کند در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ (بازه زمانی ۱۲ ساله) تحریم‌ها حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد کرده است.  

خبر مرتبط
اعمال تحریم‌های آمریکا علیه یک گروه اسرائیلی

واشنگتن یک گروه اسرائیلی را به دلیل حمله به کاروان کمک‌های بشردوستانه‌ای که به سمت غزه در حرکت بود، تحت تحریم‌هایی قرار داد.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران با ضمن اشاره به این رقم به این نکته نیز اشاره می‌کند که تحریم‌‌ها و تبعات آن چه فرصت‌هایی را از ما گرفته است. او در این خصوص می‌گوید: درآمد سرانه از دست رفته برای هر ایرانی با اعمال تحریم‌ها در بازه زمانی مورد بررسی (دوره ۱۲ ساله)، حدود ۱۴ هزار دلار برآورد می‌شود. به عبارت دیگر در این مدت هر ایرانی به طور متوسط سالانه هزار و ۲۰۲ دلار به دلیل تحریم‌ها از دست داده‌ است.

ضرر و زیانی که تحریم‌ها به کشور وارد کرده است تنها به این ارقام منتهی نمی‌شود و با در نظر گرفتن سایر جوانب می‌توان گفت تحریم اقتصاد ایران را به حاشیه رانده است.

تحریم‌ها در دنیای جدید از ابزارهای اصلی سیاست خارجی محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر علاوه بر شدت گرفتن استفاده از تحریم، بر پیچیدگی آنها هم افزوده شده است. در گذشته، ممکن بود تحریم‌ها تنها نوع خاصی از فعالیت یا صنعت مشخصی از یک کشور را هدف قرار دهند؛ اما امروزه تحریم‌های ثانویه، چندلایه و بعضا غیرشفاف می‌توانند گستره‌ای از اقدامات، را هدف قرار بدهد، با توجه به پیچیده و چندلایه شدن تحریم‌ها این سوال مطرح می‌شه که تحریم‌ها چه تاثیری بر اقتصاد ایران داشته است. 

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در خصوص تبعات تحریم و ضرر و زیانی که به اقتصاد ایران وارد کرده با «اکوایران» به گفت‌وگو نشست. او در این گفت‌وگو به این نکته اشاره کرد که ایران از زمان انقلاب با انواع تحریم‌ها روبرو بوده است، اما بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ بیشترین زیان را به اقتصاد ایران وارد کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.