نگرانی سازمان ملل از افزایش تنش بین اسرائیل حزب‌الله لبنان

«فرحان حق» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل طی کنفرانسی در مقر این سازمان در نیویورک درباره تلاش‌های «جنین هنیس پلاسخارت» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور لبنان برای کاهش تنش و درگیری بین حزب‌الله و ارتش رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان و اراضی اشغالی صحبت کرد.

خبر مرتبط
حزب‌الله لبنان بیانیه صادر کرد/مقر نظارت هوایی پایگاه «مِرون» هدف قرار گرفت

حزب‌الله لبنان اعلام کرد مقر یگان کنترل و نظارت هوایی و اداره عملیات هوایی در پایگاه استراتژیک «مرون» را هدف قرار داده است.

وی به گفت‌وگوهای این مسوول سازمان ملل با مقامات لبنانی و طرف‌های بین‌المللی طی روزهای گذشته پرداخت. فرحان حق به اظهارات اخیر پلاسخارت اشاره کرد که در آن نسبت به خطر تشدید تنش در مرزهای لبنان ابراز نگرانی کرده و از طرف‌ها خواسته بود خویشتن‌داری کنند و از اتخاذ هرگونه اقدامی که منجر به تشدید تنش خواهد شد، خودداری کنند.

این مسوول بر لزوم تضمین حمایت از غیرنظامیان تاکید کرد.

فرحان حق گفت: نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) همچنان به ماموریت‌های خود ادامه داده و برای آرام کردن اوضاع در تمام سطوح تلاش می‌کنند.

وی نسبت به کشته شدن تعدادی از غیرنظامیان و آواره شدن خانواده‌ها و نابودی محله‌ها ابراز نگرانی کرد و نسبت به خطر وقوع درگیری گسترده‌تر بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی و تبعات آن هشدار داد.

فرحان حق گفت: این یک خطر بسیار واقعی است. سازمان ملل با تمام طرف‌ها همکاری می‌کند و از همه می‌خواهد از تشدید تنش خودداری کنند و به قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت پایبند باشند و برای حل دیپلماتیک نزاع تلاش کنند.

وی همچنین درباره وضعیت غزه صحبت کرد و به اظهارات دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل اشاره کرد که در آن درباره شرایط دشوار و چالش‌های بزرگ خانواده‌های آواره در غزه و نبود خدمات اساسی برای آنها صحبت کرده بود.

فرحاق حق به نقل از گزارش‌های سازمان‌های شریک سازمان ملل در غزه گفت: تشدید عملیات نظامی در دوره اخیر به منابع آب از جمله پنج چاه آب در جبالیا و ۲ چاه آب و ۲ نیروگاه تصفیه آب در رفح مجددا خسارت‌ زده است. بر اساس آمارها طی هشت ماه گذشته بیش از دو سوم تأسیسات آب و زیرساخت در غزه به دلیل جنگ منهدم شده یا آسیب دیده است.

فرهان حق همچنین به گزارش اخیر «جیمز الدر» سخنگوی صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) اشاره کرد که گفته بود یکی از کامیون‌های حامل دارو و کمک‌های غذایی این سازمان برای ۱۰۰ هزار کودک در غزه چهارشنبه بازگشت. این درحالی بود که موافقت برای انجام این ماموریت را به دست آورده بود. این کامیون حدود هشت ساعت در ایست بازرسی توقیف شده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.