اقدام جنجالی وزیر آموزش و پژوهش دانشجویان را عصبانی کرد/ نامه برکناری امضا شد؟

رسانه‌های آلمانی پیش‌تر با انتشار گزارش‌هایی فاش کردند که وزارت آموزش و پژوهش این کشور در تلاش است تا آن دسته از اساتید دانشگاه‌های آلمان را که از دانشجویان حامی فلسطین و حق آزادی بیان و اعتراض آنها دفاع کرده بودند مورد تحریم قرار داده و بودجه پژوهشی آنها را حذف کند.

پس از انتشار این گزارش‌ها، بیش از ۲ هزار نفر از شخصیت‌های دانشگاهی آلمان در نامه‌ای سرگشاده خواستار استعفای وزیر آموزش و پژوهش این کشور شده‌اند.

در نامه سرگشاده این شخصیت‌های دانشگاهی با بیان اینکه دانشگاه‌های آلمان در هفتاد و پنجمین سالگرد تصویب قانون اساسی این کشور در حال تجربه حمله بی‌سابقه‌ای به حقوق اساسی خود هستند، آمده است: حذف بودجه پژوهشی محققان به دلیل اظهارات سیاسی آنها برخلاف قانون اساسی است و تدریس و تحقیق رایگان است و تلاش وزیر آموزش و پژوهش برای بررسی امکان حذف بودجه‌های پژوهشی این اساتید، نشان‌دهنده عدم آگاهی وی از قانون اساسی آلمان و سوء استفاده سیاسی از قدرت است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، در ۸ می (۱۹ اردیبهشت)، بیش از ۳۰۰ نفر از شخصیت‌های دانشگاهی و اساتید آلمانی حمایت خود را از تحصن‌های اعتراضی طرفدار فلسطین در محوطه دانشگاه آزاد برلین اعلام و از حق تظاهرات دانشجویان دفاع کردند.

این اساتید و شخصیت‌های دانشگاهی مدیریت این دانشگاه را متهم کردند که معترضان را در معرض خشونت پلیس قرار داده و در بیانه‌ای اعلام کردند: صرف نظر از اینکه با مطالبات خاص تحصن‌های اعتراضی موافق باشیم، ما از دانشجویان خود و از حق آنها برای اعتراض مسالمت‌آمیز دفاع می‌کنیم که این حق، شامل اشغال محوطه دانشگاه نیز می‌شود.

بیش از هشت ماه از آغاز درگیری‌ها در نواز غزه و کشتار بی‌سابقه فلسطینیان به دست نیروهای رژیم اشغالگر قدس می‌گذرد. در طول این مدت و در کنار همه ابراز نگرانی‌ها، محکوم کردن‌ها، حمایت از فلسطین و اعتراض‌ها در کشورهای مختلف دنیا به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، این بار دامنه این اعتراض‌ها به دانشگاه‌های دنیا هم کشیده شده است.

دانشگاه‌های آمریکا، کانادا، سوئد، بلژیک، آلمان، هلند، سوئیس، فرانسه و انگلیس و سایر کشورها به صحنه تظاهرات ضداسرائیلی تبدیل شده‌اند.

دانشجویان معترض مطالبات گوناگونی از جمله قطع همکاری با شرکت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را خواستار شده‌اند. این تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا در مقیاس گسترده‌تری برگزار می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.