مادرانی که کودک 3 تا 6 سال دارند مراقب این بیماری چشمی باشند

 افروز صفاری‌فردبا اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی یا آمبیلیوپی کودکان سه تا ۶ ساله از سال ۱۳۷۵ تاکنون، اظهار کرد: تنبلی چشم با تشخیص به موقع قابل درمان است، در حالی که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم‌بینا و نابینا خواهد کرد. چشمان بعضی از کودکان با آن که سالم و طبیعی به نظر می‌رسند اما از سلامتی و دید کافی برخوردار نیستند از همین رو طرح غربالگری بینایی کودکان از دهه ۷۰ توسط سازمان بهزیستی به اجرا در آمد.

صفاری‌فرد ادامه داد: نتیجه تکامل دستگاه بینایی در این دوران، دید واضح و کامل است. در این مدت، بخصوص در ۳ سال اول زندگی، هر عاملی که باعث اشکال دید در یک یا هر دو چشم کودک شود، رشد و تکامل دستگاه بینایی را مختل می‌کند و در نتیجه باعث کاهش میزان بینایی کودک می‌شود. به عبارتی دیگر امکان دارد چشمی که از نظر ظاهر کاملاً طبیعی است از بینایی کامل و طبیعی برخوردار نباشد. در صورتی که اشکال دید کودک، قبل از ۵ سالگی تشخیص داده شود و تحت درمان قرار گیرد حتی اگر چشم در این مدت تنبل شده باشد، با درمان به موقع، بینایی کامل به دست می‌آید. بهترین سن برای درمان تنبلی چشم زیر ۵ سالگی است. هر چه درمان چشم تنبل بیشتر به تاخیر بیفتد، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می‌شود، به طوری که پس از ۷ تا ۱۰ سالگی، درمان تاثیری در بینایی نخواهد داشت.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم طی سال ۱۴۰۲ در کلیه مناطق شهری و روستایی و عشایرنشین اجرا شد و ۳ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۷۰۰ کودک ۳ تا ۶ ساله در برنامه مورد غربال قرار گرفتند؛ این رقم معادل ۸۵ درصد گروه هدف است.

به گفته وی، از تعداد مذکور، ۷۰ هزار و ۷۹۵ کودک مبتلا به انواع اختلالات بینایی تشخیص داده شدند که ۱۶ هزار و ۶۱ کودک، مبتلا به آمبیلیوپی (تنبلی چشم) بوده‌اند که برای مداخلات درمانی مورد پیگیری قرار گرفتند.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بعد از شناسایی این کودکان، اقدامات درمانی آنها آغاز و به پزشک متخصص ارجاع شدند، تاکید کرد که پیگیری وضعیت کودکان مبتلا به آمبیلیوپی تا ۱۰ سالگی کودک ادامه دارد.

صفاری‌فرد خاطرنشان کرد: کلیه کودکان نیازمند مبتلا به اختلالات بینایی برای تامین عینک و انجام عمل جراحی مورد حمایت مالی سازمان قرار گرفته‌اند به طوریکه برای ۷۲۰۰ کودک عینک تامین شده و به ۱۱۰ کودک کمک هزینه جراحی پرداخت شده است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳ نیز ۸۵ درصد کودکان گروه هدف تحت پوشش برنامه قرار گیرند.

وی درخصوص میزان پرداخت کمک‌هزینه عینک و اعمال جراحی مربوطه یادآور شد: کمک هزینه خرید عینک طبق دستورالعمل حمایت‌های مالی سازمان بهزیستی در این زمینه برای یکبار در سال حدود ۵۰۰ هزار تومان و درخصوص جراحی‌ تا ۱۰ میلیون تومان است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.