مهم‌ترین نکات پاول در جلسه فدرال رزرو چه بود؟

جلسه دو روزه بانک مرکزی آمریکا طی امروز چهارشنبه (23 خرداد) به پایان رسید. در ادامه چکیده‌ای ازمهم‌ترین نکات بیان‌شده در سخنان جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، آورده شده است.

بلومبرگ گزارش داد، طی امروز و در جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، میانگین تخمین اعضای بانک مرکزی آمریکا حاکی از آن بود که در سال جاری میلادی، نرخ بهره ایالات متحده یک مرتبه و به میزان 0/25 درصد کاهش خواهد یافت. این در حالیست که در پایان سه‌ماهه نخست 2024، اعضای فدرال رزرو انتظار داشتند نرخ بهره تا پایان سال، سه مرتبه کاهش پیدا کند. به نظر می‌رسد پاول در کنفرانس مطبوعاتی خود اهمیت دات پلات (نمودار نقطه‌ای) را پررنگ نکرده است. او اعلام کرد که در حال حاضر نااطمینانی‌های قابل توجهی وجود دارد و هرگونه اقدام به داده‌های اقتصادی آینده بستگی دارد. دات پلات فدرال رزرو یا همان نمودار نقطه‌ای، یک ارائه گرافیکی توسط بانک مرکزی آمریکا است که در آن هر کدام از اعضای این بانک مسیر آینده نرخ‌های بهره را پیش‌بینی کرده‌اند. هر نقطه در نمودار نشان‌دهنده نظر یکی از اعضا درباره سطح نرخ بهره در پایان سال جاری میلادی و چند سال‌ آینده است. این ابزار باعث ایجاد یک بینش نسبت به چشم‌انداز فدرال رزرو درباره شرایط اقتصادی و سیاست پولی می‌شود.

کمیته بازار آزاد فدرال رزرو به اتفاق آرا رأی داد تا نرخ بهره معیار برای هفتمین ماه متوالی بدون تغییر و در محدوده 5/25 تا 5/5 درصد باقی بماند. این میزان از نرخ بهره، بالاترین سطح این نرخ در آمریکا در دو دهه اخیر است. مقامات فدرال رزرو پیش‌بینی خود از تورم و تورم هسته در سال 2024 را افزایش دادند. پاول این نکته را برجسته کرد که در این پیش‌بینی‌ها نوعی محافظه‌کاری وجود دارد و ابراز امیدواری کرد که نرخ تورم در ماه‌های آینده بهتر از این تخمین‌ها باشد.

رئیس فدرال رزرو با اشاره به میزان فرصت‌های شغلی، میزان استعفا، افزایش تعداد کارگران و عوامل دیگر، اظهار کرد که بازار کار آمریکا به وضعیتی مشابه دوران پیش از همه‌گیری کووید-19 بازگشته است. پاول همچنین گفت: «ما به نوعی شاهد شرایطی هستیم که می‌خواستیم ببینیم، یعنی کاهش تدریجی تقاضا و تعادل مجدد تدریجی در بازار کار.»

پاول تأکید کرد که فدرال رزرو ریسک‌های اقتصادی نزولی را زیر نظر دارد و خواهان فراهم کردن شرایط برای یک فرود نرم اقتصادی است.

مقامات بانک مرکزی آمریکا همچنین پیش‌بینی خود درباره مسیر نرخ‌های بهره در بلندمدت را افزایش دادند. میانگین تخمین این مقامات از 2/6 درصد در ماه مارس به 2/8 درصد افزایش پیدا کرده است. پاول اعلام کرد مقامات بانک مرکزی در حال نزدیک شدن به این دیدگاه هستند: احتمال اینکه سطح نرخ‌های بهره به کمتر از دوران پیش از همه‌‎گیری برسد، کمتر شده است. او خاطرنشان کرد که نرخ به اصطلاح خنثی یک نرخ بلندمدت است و فدرال رزرو همچنان نرخ‌های فعلی را محدود کننده می‌بیند.

واکنش بازارها به گزارش تورمی آمریکا شدیدتر از جلسه فدرال رزرو بوده است. در زمانی که معامله‌گران به بررسی سخنان جروم پاول می‌پرداختند تا گام بعدی فدرال رزرو را پیش‌بینی کنند، بازارهای سهام به رکوردهای جدیدی رسیدند و بازده اوراق قرضه کاهش یافت. شاخص اس‌اندپی 500 با رشد 1 درصدی همراه شد و بازده اوراق خزانه‌داری دو ساله 0/12 درصد کاهش یافت و به 4/7 درصد رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.