بزرگ‌ترین فساد در کشور، ناکارآمدی است+فیلم

محمدباقر قالیباف در برنامه «صف اول» با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و رئیس جمهور شهید، در توضیح مسئولیت های خود در سال های گذشته گفت: آغاز جوانی ما با آغاز بهار انقلاب و مبارزات انقلاب اسلامی بود که فعالیت های اجتماعی و سیاسی داشتیم؛ در سال ۵۷ زلزله طبس شد که اولین کار جهادی ما در زلزله طبس بود.

خبر مرتبط
رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف مشخص شد

علی نیکزاد رسماً به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف منصوب شد.



وی با بیان اینکه در ۸ سال دفاع مقدس در جبهه بودیم، افزود: بعد از آن بخش عمده ای از کار در بسیج گذشت و در قرارگاه سازندگی خانم الانبیا مسئولیت داشتیم و بعد فرماندهی هوافضای سپاه را بر عهده داشتیم که امروز از قدرت های موشکی دنیا هستیم و بعد هم توفیق خدمت در نیروی انتظامی را داشتیم.



قالیباف یادآور شد: ۱۲ سال شهرداری تهران و همان زمان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت شدم و بعد دوره ای در مجلس افتخار نمایندگی مردم تهران را داشتم و اکنون هم نماینده مجلس دوازدهم هستم.

وی با اشاره به سوابق علمی خود گفت: تحصیلات دانشگاهی ام را بعد از دوران دفاع مقدس شروع کردم؛ دکترای جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس گرفتم و اکنون عضو هیات علمی دانشگاه تهران هستم و این مدت مشغله کاری اجازه نداد ارتباط دانشگاهی را قطع کنم. کشورداری موضوع درس و مطالعه من است و چندین تالیف در دانشگاه تهران در حوزه های جغرافیای سیاسی و حکمرانی دارم. همچنان مشغول تدریس هستم و دوشنبه هفته قبل پانزدهمین جلسه ترم زمستانی را داشتم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره سطوح مختلف مسئولیت های خود بیان کرد: یکی از توفیقات در آغاز انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی این بود که همه در جبهه حضور داشتیم که قبل از آن آشنایی با آموزش دفاعی نظامی داشتیم. وقتی جبهه شکل گرفت به عنوان رزمنده عادی رفتیم. آن زمان سازماندهی در جبهه مثل شرایط امروز نبود و بسیجی‌ها از نقاط مختلف می آمدند و خودمان را به خطوط جبهه اول رساندیم. کار ما از رزمندگی عادی بود که بعد یگان ها و گردان ها و تیپ ها شکل گرفت.

قالیباف ادامه داد: فضای جبهه معنوی و مدیریتی و اعتماد کامل بود و رزمندکان دلبستگی خاص به هم داشتند و افراد براساس شایسته سالاری در جبهه انتخاب شده و خود رزمندگان از بین خودشان انتخاب می کردند. اولین مسئولیتم در عملیات قبل از بیت المقدس در اوایل جنگ بود. در ۲۰ سالگی فرمانده تیپ مستقل امام رضا شدم. بعد از دوران دفاع مقدس قائم مقام نیروی مقاومت بسیج و بعد فرمانده هوافضای سپاه با حکم فرماندهی معظم کل قوا و بعد هم نیروی انتظامی و بعد شهردار شدم.

وی گفت: مردم شناخت نسبی از من دارند به خصوص از زمامی که خدمت را از جایی شروع کردم که با زندگی مردم سروکار داشتم یعنی از نیروی انتظامی و شهرداری تهران که بیشترین طول خدمت را از تاریخ شکل گیری بلدیه در تهران داشتم.
 

دنبال تحول هستم
 

قالیباف بیان کرد: جزو مدیرهایی محسوب می شوم که دنبال تحول هستند. در نیروی هوایی به دنبال تحول بودم که یک تحول در هوافضای سپاه در حوزه موشکی رخ داد.

وی توضیح داد: باید پیشرفته ترین تکنولوژی ها را به کار می گرفتیم. آن زمان پای دانشگاه و نیروهای جوان و خلاق را باز کردم و همکاری کردند که پایه های آن را می بینید که جزو ۵ قدرت اول جهان در حوزه تکنولوژی هستیم.

قالیباف گفت: آن زمان اتفاقات و تحولات عظیمی رخ داد و شهرک موشکی زیرزمین که بعد از سال ها پیدا شد یکی از شاهکارهای فنی، مهندسی و مدیریتی بود که آن زمان رخ داد و پیچیدگی سختی دارد که از زیرزمین سنگین ترین موشک های بالستیک نگهداری شود و بحث های ایمنی و فنی آن بسیار پیچیده است.

وی ادامه داد: در وعده صادق جمهوری اسلامی این توان را داشت که در قدرت جهانی ظهور کند یعنی در طول هزار کیلومتر خط آتش بود که از شمالی ترین تا جنوبی ترین نقطه موشک شلیک شد.

قالیباف با اشاره به عملکردش در نیروی انتظامی گفت: معتقدم باید با روحیه تحول پیش رفت و اینکه حضرت علی می فرماید فرزند زمانه خویش باشیم. سعی کردم با فناوری روز و نیروهای جوان و خلاق و روحیه تحول گرایی کار را دنبال کنم.

وی یادآور شد: در پلیس در کمتر از ۱۳ ماه سامانه ۱۱۰ در کشور راه انداری شد و پلیس همه جا در دسترس مردم بود. همچنین با راه اندازی ۱۹۷، نظارت و دقت در پلیس ایجاد شد و کاملا این تحول را مردم حس کردند.

این کاندیدا با بیان اینکه سرمایه و بهره وری وزن مساوی در رشد اقتصادی دارند، افزود: هر کجا توفیق خدمت داشتیم بهره وری در اولویت قرار گرفت؛ بهره وری یعنی چابک کردن سازمان، دقیق کردن فرایندها و تقسیم کار صحیح که اینها سیستم را کارآمد می کند، وگرنه تحول رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به عملکردش در شهرداری تهران گفت: آن زمان روشن بود که پروژه ها کی شروع و کی اجرا می شود؛ باید مدیریت مکانیکی را به سمت داینامیکی برد و امروز مدیریت سایبرنتیکی در کشور تحول آفرین خواهد بود. در مسائل اقتصادی هم باید این نگاه باشد.

قالیباف تاکید کرد: امروز مهمترین نکته این است که باید مدیریت دقیق و عمیق و منطبق بر هوشمندسازی و شفاف سازی و مردمی سازی حاکم باشد.

وی درباره اینکه در دولت او چه طور مردمی سازی رخ می‌دهد، گفت: در نیروی انتظامی، امنیت را مردمی کردیم؛ قبلا در پاسگاه و کلانتری سربازان و رزمندگان نیروی انتظامی در خیابان برای پیشگیری گشت می دادند که کم‌اثر و پرهزینه و آسیب زا بود. ما با استفاده از فناوری یک پلفترم تعریف کردیم و همه مردم فرصت گزارش خطا و جرم پیدا کردند و با کمترین نیرو، بیشترین بازدهی حاصل شد؛ این مردمی سازی است.

قالیباف با یادآوری راه اندازی سامانه ۱۳۷ در شهرداری تهران گفت: مردم اشکالات را دیده و شهرداری را برای رفع آن فرامی خواندند؛ این همان مردمی سازی است.
 

مردمی سازی شعار نیست و حقیقت و واقعیت است
 

این کاندیدای ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مردمی سازی شعار نیست و حقیقت و واقعیت است، گفت:حرف ما در مجلس این بود که اقتصاد با رویکرد اقتصاد مردمی پویا و مقاوم می شود.

قالیباف با بیان اینکه شعارش در انتخابات «خدمت و پیشرفت» است، گفت: البته این فقط شعار نیست؛ سابقه ام نشان می دهد که هر آن چه وعده دادم را عمل کردم.

وی در توضیح علت نام گذاری این شعار گفت: ما در حوزه اقتصادی مشکلات داریم و باید کارهای کوتاه مدت برای مردم انجام دهیم. مشکلات جدی در حوزه معیشتی، آب رسانی و سلامت است و برخی از مردم قدرت خرید کالاها را ندارند و باید تحت عنوان «خدمت» این موضوعات را دنبال کرده تا مردم به آسایش نسبی برسند به خصوص آن هایی که در فقر مطلق به سر می برند.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید برخی از مشکلات ریشه ای حل شود، گفت: کی قرار است تورم و گرانی و نوسانات و عدم ثبات در اقتصاد حل شود؟ حل این موارد با رسیدن به پیشرفت است که برای آن به دنبال سرمایه گذاری و تولید ثروت هستیم؛ بپذیریم در یک دهه گذشته متوسط سالانه رشد اقتصادی یک درصد بوده است؛ لذا باید کیک اقتصاد را بزرگ کنیم که آن وقت قادر به توجه به این مشکلات هستیم.

 

شعارمان «دولت خدمت و پیشرفت» است



وی ادامه داد: اگر تولید ثروت و رشد اقتصادی با عدالت و توام نباشد، ممکن است دوباره مشکلات سخت تری را درست کند لذا شعارمان «دولت خدمت و پیشرفت» با محوریت برنامه هفتم پیشرفت کشور است.

قالیباف در آسیب شناسی از روابط بین قوا گفت: در قانون اساسی تفکیک قوا آمده و بند ۷ اصل ۱۱۰ قانون اساسی به هماهنگی بین قوا اشاره دارد. پس هماهنگی و نشست ها در سطح سران قوا ضروری است که این نشست ها در سال های اخیر بوده است.

وی با تاکید بر لزوم تعامل بین قوا گفت: قانون را مجلس می‌نویسد و اجرا با دولت است، در قوه قضاییه نیز نظارت بر اجرا با سازمان بازرسی کل کشور است. هماهنگی سران قوا فرصتی برای درک متقابل بین مسائل ایجاد می کند.

وی گفت: اگر کار با هماهنگی و همدلی انجام نشود هم افزایی لازم به وجود نمی آید در نتیجه مدیران خیلی نمی توانند خلاقیت لازم را داشته باشند و برخی مدیران شجاعت خود را از دست می دهند. البته باید تعامل در کنار رعایت تفکیک قوا باشد تا مردم به عنوان ذی نفع نهایی منفعت نهایی را ببرند.
 

دولت را نمی‌توان با شعار اداره کرد
 

قالیباف درباره علت کندی در نظام دیوان سالاری گفت: هر مجموعه و سازمان و در کلان آن، دولت را نمی‌توان شعاری اداره کرد؛ ۴۵ سال از انقلاب اسلامی گذشته و من کارنامه ای دارم و اگر مردم من را قضاوت می کنند می پرسند در پلیس و شهرداری چه چیزی تحویل دادی؛ پس وقتی شعارم را «خدمت و پیشرفت» می گویم، باید بلافاصله کارنامه ام را ارائه کنم. پس اگر شعار می‌دهیم باید کارنامه را هم ارائه کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه ما در کشورمان سه قوه نداریم و چهار قوه یعنی دیوان سالاری داریم، توضیح داد: در داخل سیستم قانون به درستی اجرا نمی شود، چون قوه دیوان سالاری بر سه قوه دیگر سوار است؛ در نتیجه برنامه خوب نوشته و تصمیم خوب می گیریم اما خروجی ندارد و این به معنای شعار دادن و برنامه دادن و کار نکردن است.

قالیباف ادامه داد: دیگر سیستم سلسله مراتبی جوابگو نیست و باید سیستم ها شبکه ای و هوشمند باشند و همه در سامانه ها شکل گیرد؛ در شهرداری تهران بیش از ۲۰۰ سامانه داشتیم و دیگر ۸ ساعت کار نیست و مردم ۲۴ ساعته خدمات می‌گیرند که نتیجه آن شفافیت است.

وی افزود: اگر احساس کردیم در اتاق ها نشسته و شایسته گزینی و شایسته پروری نکنیم، تحول رخ نمی دهد. باید هنر داشته و از تخصص و علم و دنیای جدید استفاده کنیم. در این صورت با کاهش هزینه ها و افزایش کارایی و شفافیت، فساد کمتر می شود.
 

بزرگ‌ترین فساد در کشور ناکارآمدی است
 

قالیباف با بیان اینکه ۸۵ درصد اقتصاد دولتی است که منافع خود را دنبال می کند، گفت: وقتی مبارزه با فساد رخ می دهد که دیوان سالاری و تعارض منافع نباشد و در این صورت همه چیز شفاف می‌شود؛ لذا بزرگ‌ترین فساد در کشور ناکارآمدی است و دیوان سالاری و فساد و ضعف در اقتصاد در این جا رخ می دهد.

وی تاکید کرد: ما که خودمان را در معرض رای می گذاریم، مردم گذشته و کارنامه ما را نگاه کنند؛ ممکن است سخنرانی و طرح خوب بدهیم اما آیا در ۴۵ سال گذشته برنامه خود را اجرا کردیم که مردم براساس آن ارزیابی کنند.

این کاندیدای انتخابات در پاسخ به این سوال که در صورت رئیس جمهور شدن، آیا اجازه می‌دهد که رسانه‌ها و یا گزارشگران فساد بدون نگرانی از متهم شدن و یا ضدیت با دولت، از او انتقاد کنند، گفت: ما در مجلس یازدهم این موضوع و سوت زنی را تبدیل به قانون کردیم که ابلاغ شد. مردم در هر کجا می توانند گزارشات متقن خود را ارائه کنند که قانون امنیت و اطلاعات آن ها را حفظ می کند و قانون از آن ها پشتیبانی می کند و بابت آن ها هم پاداش داده می شود.

وی درباره اینکه عزم جدی برای اجرای این قانون دارید، گفت: این قانون برای اجرا ابلاغ شده و حتما عزم جدی برای اجرا داریم، البته هوشمندسازی مهمترین بخشی است که از دیوان سالاری ناکارآمد جلوگیری می کند.

قالیباف در پاسخ به این سوال که در صورت رئیس جمهور شدن نقش اعضای ستاد او در عهده گرفتن مسئولیت کلیدی چیست؟ گفت: من همیشه به کسانی که آبروی خود را گذاشته و من را معرفی می کنند، قول دادم که آن‌ها را شرمنده آبرو و اعتمادتان نمی‌کنم و با کارم جبران می کنم. هیچ وقت نمی گویم اگر رفتم، پستی به شما می دهم. آن ها برای کشورشان زحمت می کشند و من هم وعده می دهم که کار را به درستی انجام دهم.
 

فرقی بین کسی که در ستاد است و کسی که حضور ندارد، نیست
 

وی ادامه داد: هیچ فرقی بین کسی که در ستاد است و کسی که حضور ندارد، نیست؛ مهم آن است وقتی در دولت آمدیم براساس شایسته گزینی کار را پیش ببریم.

قالیباف با تاکید بر اینکه همواره اساس کارش جوان و استفاده از نیروهای فعال بوده است، گفت: شایسته گزینی به معنای استفاده از نیروی جوان و فعال بودن و داشتن سابقه است. خیلی وقت ها در شهرداری کسانی بودند که شاید از نظر گرایش سیاسی همراه نبودند اما نیروهای کارامد بودند. آن زمان شهردار ۲۷ ساله را در منطقه گذاشتم و بعد هم اجازه پیشرفت به آن ها داده شد؛ لذا «ارث نیست که سهیمه بدهیم.»

وی درباره اینکه آیا اشخاص کلیدی در کابینه اش را تعیین کرده است، گفت: حتما افرادی در ذهن من هستند اما مطمئن باشید بدون مشورت و خرد جمعی با دیگران تصمیم نمی گیرم.
 

 اولویت این است در اداره دولت شوک به این مجموعه وارد نشود
 

وی گفت: اولویت این است در اداره دولت شوک به این مجموعه وارد نشود و اگر بنا بر اصلاحاتی باشد، مبنا کارامدی است و اگر افرادی که کار انجام می‌دهند و کارآمد  و شایسته هستند، سعی می کنیم کار را با آن ها پیش ببریم.

قالیباف در پاسخ به این سوال که آیا به رسانه ها مشخصا رسانه ملی تعهد می دهد که برنامه های انتخاباتی اش را پایش کنند، گفت: هیچ جا از مدیریت من ندیدید که خود را پاسخگو به مردم نکنم؛ در سال ۹۹ با آغاز فعالیت مجلس یازدهم وعده انجام کارهایی را دادم و روز آخر مجلس یازدهم توضیح دادم که از ۲۱ وعده، ۱۹ مورد مربوط به قانون گذاری اجرایی شد.

وی بیان کرد: بدون شک همه وعده ها زمان بندی داشته و پاسخگو خواهم بود و صداوسیما می تواند در زمان های مشخص پیگیری کند. مطالبه من از رسانه ملی و تمامی رسانه ها رصد این موارد است، من به زمان بندی اعتقاد و ایمان دارم و حداقل در ۲۵ سال گذاشته این گونه کار کردم.
 

شهید رئیسی خستگی ناپذیر بود
 

قالیباف درباره شخصت شهید رئیسی گفت: من با شهید رئیسی رفیق بودم؛ اولین آشنایی ام به قبل از انقلاب و سال ۵۶ در مشهد برمی گردد که رفیق شدیم و دوستی و رفاقت تا لحظه شهادت ایشان بود. انصافا شهید رئیسی خستگی ناپذیر و دارای روحیه اخلاص، مردمی، پرتلاش و پرکار بود. ایشان به تراز کارگزار نظام اسلامی و انقلاب اسلامی توجه کرد.

وی توضیح داد: باور ما در نظام اسلامی این است که رابطه بین کارگزار و مردم مثل عدالت است. هیچ چیزی حتی خطر جانی نمی‌تواند مانع بین کارگزار و مردم باشد. شهید رئیسی هیچ وقت ارتباط مردمی اش را با مردم قطع نکرد.

قالیباف در پایان گفت: از مردم تشکر می کنم که ۴۵ دقیقه مهمان خانه‌های آن‌ها بودم و برای آرزوی موفقیت دارم.

به گزارش ایسنا، قرار بود برنامه «صف اول» ساعت ۱۷:۳۰ شروع شود که با تاخیر ۴۵ دقیقه پخش شد؛ طبق زیرنویس شبکه خبر، علت تاخیر «اعمال برخی اصلاحات توسط نماینده قالیباف» بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.