افشاگری جنجالی آمریکا درباره اوکراین/ پشت پرده چراغ سبز به کی یف برای حمله به خاک روسیه

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت نیروهای اوکراینی از مجوز واشنگتن برای حمله به خاک روسیه با تسلیحات آمریکایی استفاده می‌کنند و «منطقی نیست» که چنین اجازه به آن‌ها داده نشود.

او گفت: «منطقی نبود که به اوکراینی‌ها اجازه شلیک به آن‌سوی مرز برای هدف‌گرفتن سلاح‌ها و تأسیسات روسیه را ندهیم، سلاح‌هایی که به اوکراینی‌های شلیک می‌کنند. پس رئیس‌جمهور آمریکا مجوز این کار را صادر کرد. اوکراینی‌ها از این مجوز در میان نبرد استفاده کرده‌اند.»

خبر مرتبط
فرانسه صد خود را برای اوکراین وسط گذاشت/ آمریکا و آلمان زمین بازی را تغییر می دهند؟

چندین کشور دعوتنامه‌ای از سوی فرانسه دریافت کرده‌اند تا سربازان خود را برای آموزش نیروهای اوکراینی به منطقه جنگی بفرستند اما فهرست کشورها و پاسخ‌شان نشان می‌دهد که چگونه این ماموریت بین حامیان غربی کی‌یف تفرقه انداخته است.

دولت آمریکا پیش‌تر استفاده اوکراین از سلاح‌های آمریکایی برای حمله به خاک روسیه در خارکیف را صادر کرد، اما همچنان به این کشور اجازه نداده است که از موشک‌های «اتکمز» و دیگر موشک‌های دوربرد برای حمله به خاک روسیه استفاده کند.

سالیوان همچنین گفت ایالات متحده هنوز درباره افزایش احتمالی زرادخانه‌های هسته‌ای خود تصمیمی نگرفته و تصمیمات در این باره در ماه‌ها و سال‌های آینده اتخاذ خواهد شد.

او در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: «هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم. وضعیت را با دقت بررسی می‌کنیم و به درخواست‌های احزاب گوش می‌دهیم. این مسئله‌ای است که در ماه‌ها و سال‌های آینده درباره آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

در روز جمعه «پرانای وادی» مدیر ارشد کنترل تسلیحات و عدم اشاعه تسلیحات در شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت تا زمانی که چین، روسیه و کره شمالی در این مسیر توسعه زرادخانه‌های هسته‌ای باشند، ایالات متحده نیز موضع هسته‌ای خود را تطبیق خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.