بازداشت بشیر بی آزار، فرانسه را رسوا کرد/ سیستم قضایی و پلیس فرانسه؛ ناقض حقوق بشر+فیلم

 پلیس فرانسه به‌تازگی، بشیر بی‌آزار، فعال رسانه‌ای ایرانی را احضار و بازداشت کرد؛ اگرچه فرانسه تاکنون توضیحی درباره بازداشت بی‌آزار ارائه نکرده است، اما با در نظر داشتن واقعیت حمایت‌های همه‌جانبه پاریس از رژیم صهیونیستی و اطمینان خاطر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به مقام‌های صهیونیست در سفر اخیر به اراضی اشغالی برای تنها نگذاشتن آن‌ها، می‌توان گفت که بی‌آزار به‌عنوان قربانی جرم‌انگاری حمایت از فلسطین در کشور‌های غربی مدعی حقوق بشر شده است.

بشیر بی‌آزار کیست؟

بشیر بی‌آزار، روزنامه‌نگار ایرانی و فعال حامی فلسطین است که مدیریت دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما و دبیری انجمن اسلامی دانشجویان مقیم لندن را در کارنامه فعالیت خود دارد.

 

وی به‎تازگی بدون ارائه توضیحی از سوی پلیس فرانسه احضار و در ادامه با انتقال به شهری با فاصله سه ساعته از محل زندگی‌اش بازداشت شد.

بی‌آزار در ماه‌های اخیر در یک کارزار گسترده در فضای مجازی برای محکومیت نسل‌کشی جاری در غزه شرکت داشته است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از زمان آغاز جنگ غزه بار‌ها حمایت خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده است؛ وی به‌تازگی در سفر به اراضی اشغالی به مقام‌های صهیونیست اطمینان داده بود که آن‌ها را تنها نمی‌گذارد!

براساس گزارش‌ها، بی‌آزار در زندان با کیفرخواستی چند صفحه‌ای با انواع و اقسام اتهام‌ها مواجه شد.

بی‌آزار در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس در بخش معرفی خود به نکته جالبی اشاره کرده است؛ وی نوشته است: حسابِ قبلی‌ام در توییتر که از سال ۲۰۰۹ فعال بود، بعد از ۱۳ سال، توسط توییتر حذف شد! بدونِ توضیح! بدونِ اخطار! و البته، بدونِ دلیل!

پیام سنجاق شده در صفحه ایکس وی نیز درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه است: هفته گذشته فرصتی پیش آمد تا در نشستی در سازمان ملل، درباره تحریم‌های ایران، جنایات اسراییل و بی‌خاصیتی سازمان ملل صحبت کنم! و جالب اینکه هر سخنرانی بیشتر علیه اسرائیل حرف می‌زد، بیشتر توسط حضار تشویق می‌شد! صهیونیست‌ها، هیچ‌گاه تا این حد تنها، منفور، شکست خورده و ذلیل نبوده‌اند!

سیستم قضایی و پلیس فرانسه؛ ناقض حقوق بشر

جست‌وجویی مختصر در خبرهای مربوط به عملکرد پلیس فرانسه و البته وضعیت زندان‌های این کشور به خوبی شکاف عمیق میان ادعا‌ها و واقعیت نقض حقوق بشر در سازوکار‌های یاد شده در فرانسه را آشکار می‌کند.

بازداشت بی‌آزار و رویداد‌های متعاقب آن و بیش از همه بی‌توجهی به ارائه توضیحات لازم در این رابطه از سوی مقام‌های فرانسوی ریاکارانه بودن ادعا‌های حقوق بشری این کشور و ناعادلانه بودن سیستم قضایی آن را آشکار می‌کند.

سیستم قضایی فرانسه حتی پس از صدور حکم اخراج بی‌آزار از کشور، دستور بازداشت اداری وی را تمدید کرد.

واکنش مقام‌های ایرانی به موضوع بازداشت بشیر بی‌آزار

در همین حال بازداشت بشیر بی‌آزار، فعال رسانه‌ای ایرانی با واکنش‌های مقام‌های ایرانی مواجه شد و پیگیری وضعیت وی از جهات مختلف در دستور کار قرار گرفت.

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه در واکنش به این رویداد در گفت‌وگو با محمد امین نژاد، سفیر ایران در پاریس، ضمن تاکید بر تامین حقوق شهروندان ایرانی در فرانسه، به وی ماموریت داد که آزادی بی‌آزار را به شکل ویژه در دستور کار خود قرار دهد.

سرپرست وزارت امور خارجه همچنین بر تداوم پیگیری همه‌جانبه سفارت ایران در فرانسه و ارائه حمایت‌های حقوقی و کنسولی لازم برای آزادی هرچه سریع‌تر بی‌آزار و بازگشت به کشور تاکید کرد.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر نیز با انتشار پیامی نوشت: دادگاه فرانسه به جای اجرای عدالت، می‌خواهد ‎بشیر بی‌آزار را برخلاف ژست حقوق بشری خود و با سلب حق آزادی بیان و ابراز عقیده او دیپورت کند و فعلا وی را در بازداشت نگه داشته است.

وی تاکید کرد که تلاش‌ها برای آزادی فوری و پیگیری حقوق این شهروند ایرانی ادامه دارد.

غریب‌آبادی همچنین با اشاره به اینکه بی‌آزار به دلیل حمایت از مردم مظلوم فلسطین در فرانسه بازداشت شده، تصریح کرد: بازداشت یک تبعه ایرانی، توسط پلیس فرانسه به علت دفاع از مردم مظلوم فلسطین، رسوایی دیگری برای فرانسه در حوزه حقوق بشر است؛ روز گذشته، با همسر ایشان و مسئولین وزارت امور خارجه صحبت کردم؛ در دفاع از هموطنان خود مصمم هستیم؛ این تبعه ایرانی باید هرچه سریع‌تر آزاد شود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز درپی انتشار خبر دستگیری بشیر بی‌آزار، شهروند ایرانی از سوی پلیس فرانسه، اظهار کرد: وزارت امور خارجه در راستای مسئولیت ذاتی و اهتمام جدی خود نسبت به حمایت از اتباع ایرانی، بلافاصله پس از اطلاع، پیگیری و رعایت حقوق این شهروند و آزادی هرچه سریع‌تر وی را در پاریس و تهران در دستور کار خود قرار داده و پیگیری‌ها و اقدامات لازم تا حصول نتیجه مورد انتظار ادامه خواهد داشت.

تلاش فرانسه برای خاموش کردن صدای حمایت از فلسطین

مقام‌های فرانسوی از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) تاکنون برای خاموش کردن صدای حامیان فلسطین و مردم فلسطین در این کشور تلاش زیادی کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به اعمال محدودیت‌های مختلف و متعدد برای افراد حاضر در رویداد‌های حمایت از فلسطین اشاره کرد.

اقدام‌های یادشده فرانسه با نقض آشکار ادعا‌های این کشور به‌عنوان مدعی حقوق بشر و آزادی بیان و حق تظاهرات و اعتراض مسالمت‌آمیز صورت گرفتند.

اکنون به نظر می‌رسد که فرانسه در سایه رویکرد ریاکارانه حقوق بشری خود یک گام پیش‌تر نهاده و عملا دست به جرم‌انگاری حمایت از فلسطین در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی زده است.

فرانسه در حالی دایره حقوق بشر و آزادی بیان در این کشور را تنگ‌تر می‌کند که بیش از هر زمان دیگری رسوایی‌ همدستی این کشور با رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی در غزه آشکار شده و مورد انتقاد شدید سازمان‌ها و سازوکار‌های بین‌المللی و حقوق بشری قرار گرفته است.

از این واقعیت نباید غافل شد که سرکوب صدا‌های طرفدار فلسطین در فرانسه بخشی از یک کارزار گسترده در کشور‌های غربی مدعی حقوق بشر است که در هفته‌های اخیر به صورت صدور پر تعداد احضاریه برای شهروندان فرانسوی و اتباع خارجی شرکت‌کننده در رویداد‌های حمایت از فلسطین خود را نمایان ساخته است.

فرانسه پیش از حضور فعال در کارزار احضار حامیان فلسطین، با تمام قوا برای ایفای نقش در نبرد رسانه‌ای علیه مردم فلسطین شرکت کرده و براساس رویکردی برنامه‌ریزی‌شده تلاش کرد تا حمایت خود از جنایت‌کاری رژیم صهیونیستی را توجیه کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.