اتمام حجت ارمنستان درباره میزبانی از پایگاه نظامی خارجی

«آلن سیمونیان» رئیس پارلمان ارمنستان جمعه در جمع خبرنگاران گفت: «ما را تهدید نکنید و در مورد سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) صحبت نکنید. وقتی آنها در مورد سی‌اس‌تی‌او صحبت می‌کنند، اجازه دهید بگویند مرز آن کجاست و چه تعهداتی هم به‌عنوان یک شریک در این سازمان و هم به‌عنوان یک طرف معاهده ارمنستان و روسیه وجود دارد.»

خبر مرتبط
بازی ترکیه و روسیه در زمین آذربایجان/ ارمنستان در گوشه رینگ؟

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد مذاکرات صلح ارمنستان و آذربایجان آن است که گفت و گوها غالبا دوجانبه و بدون دخالت عوامل خارجی در جریان است.

رئیس پارلمان ارمنستان تاکید کرد که کشورش «با هیچ یک از طرفین مذاکره نمی‌کند، درباره استقرار پایگاه نظامی یا پیوستن به هیچ اتحاد استراتژیک هم بحث نمی‌کند.»

اظهارات سیمونیان در واکنش به سخنان «میخائیل گالوزین» معاون وزیر امور خارجه روسیه مطرح می‌شود که گفته بود اقدامات «بی‌فکر» ارمنستان ممکن است بازگشت به همکاری مشترک با روسیه و سایر کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در جهت ایجاد یک منطقه دفاعی واحد را غیرممکن کند.

گالوزین تاکید کرد: «اما تصمیم‌های نسنجیده که دسترسی کامل غربی‌ها به پایگاه‌های اطلاعاتی ملی و اطلاعات حساس برای امنیت کشور را فراهم می‌کند، نه تنها حاکمیت دولت را تهدید می‌کند، بلکه ممکن است بازگشت به کار مشترک را هم از نظر عینی با روسیه و سایر متحدان سی‌اس‌تی‌او، در راستای ایجاد یک منطقه دفاعی واحد غیرممکن کند.»

رئیس پارلمان ارمنستان در ادامه افزود: «من صحبت درباره انتقال داده‌های ملی را پوچ می‌دانم. دیگر صحبت‌ کردن با ما، آن هم با چنین لحنی کافیست! تهدید ما دیگر بس است، چه مستقیم و چه غیر مستقیم... این روی کشور و جامعه ما اثری ندارد، بلکه نتیجه معکوس می‌گذارد. ما نه تنها با آن آشنایی نداریم، بلکه در مسیر آن هم نیستیم. فکر نمی‌کنم مجبور باشم جواب آن آقا را بدهم؛ وزارت خارجه ارمنستان پاسخ مناسب را پیدا خواهد کرد.»

پایگاه نظامی ۱۰۲ روسیه در ارمنستان مستقر است. بخش هوایی این پایگاه در «گیومری» ارمنستان و همچنین پایگاه هوایی «اربونی» مستقر در ایروان است. طبق توافق مورخ ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۲، بخش مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) در ارمنستان مطابق با توافقنامه روسیه و ارمنستان «در مورد وضعیت نیروهای مرزی فدراسیون روسیه مستقر در قلمرو جمهوری ارمنستان و شرایط عملیات آنها» خدمت می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، مقامات ارمنستان بارها گفته‌اند که قصد دارند منابع تسلیحاتی را متنوع کنند و علاقه‌مند به تعمیق همکاری صنایع دفاعی با فرانسه و هند هستند. در اوایل ماه مارس، دبیر شورای امنیت ارمنستان گزارش داد که سهم روسیه در همکاری صنایع دفاعی ارمنستان با سایر کشورها از ۹۶ درصد به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.