خبر مهم قطر درباره آخرین وضعیت آتش بس در غزه

ماجد الانصاری، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه قطر در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور (قنا) با تاکید ادامه تلاش‌های میانجی‌گری مشترک دولت قطر با مصر و آمریکا، خواستار توجه نکردن به گزارش‌های نادرست رسانه‌ها و تکیه بر منابع رسمی موثق در سایه حساسیت وضعیت کنونی مذاکرات شد.

منابع مصری روز پنجشنبه به العربی الجدید گزارش دادند که قاهره از رهبران جنبش مقاومت اسلامی (حماس) برای سفر به مصر دعوت کرده است.

خبر مرتبط
زلنسکی با امیر قطر دیدار کرد

زلنسکی روز چهارشنبه برای مذاکره با امیر قطر وارد این کشور شده است.

این منابع اشاره کردند حماس پاسخ خود را در خصوص پیشنهاد آتش‌بس جدید اعلام شده توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا طی روزهای آینده اعلام خواهد کرد.

همین منابع توضیح دادند که قاهره طی ساعات گذشته جلسات و تماس‌های گسترده‌ای برای از سرگیری مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه داشته است.

جنبش حماس روز پنجشنبه در یادداشتی توضیحی تاکید کرده بود که سندی که از طریق میانجی‌گران در مورد طرح آتش‌بس بایدن از آن مطلع شده «سند اسرائیلی» است و با آنچه بایدن در این زمینه مطرح کرده، مطابقت ندارد.

حماس اعلام کرد که اختلافی بین اظهارات بایدن و سندی که به آن ارائه شده، وجود دارد.

حماس افزود: آنچه به دست آن رسیده است، جنگ را متوقف نمی‌کند و راه را برای از سرگیری جنگ نابودگرانه علیه مردم فلسطین در غزه هموار می‌کند. این جنبش در عین حال تاکید کرد که به موضع مثبت خود در قبال اظهارات بایدن که باید در متن توافق منعکس شود، متعهد است.

پیشتر سامی ابوزهری از رهبران حماس درباره پیشنهاد اعلام شده از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای آتش‌بس در غزه، گفت: ما از سخنان بایدن در مورد توقف تجاوزات و عقب‌نشینی اسرائیل استقبال کردیم.

وی افزود: با این حال، سندی که طرح آمریکا بر آن تکیه دارد همان سند اسرائیلی است و هیچ اشاره‌ای به توقف تجاوز یا عقب‌نشینی در آن نشده است.

این عضو حماس روز پنجشنبه در اظهاراتی به رویترز تاکید کرد: پیشنهاد اسرائیل حکایت از مذاکرات آزاد بدون سقف و مرحله‌ای دارد که در آن اشغالگران اسیران خود را بازپس می‌گیرند و سپس به جنگ ادامه می‌دهند. ما نیز به میانجی‌ها گفتیم این سند قابل قبول نیست.

ابوزهری تصریح کرد که جنبش حماس به پیشنهاد خود که در پنجم ماه مه ارائه کرده متعهد است؛ پیشنهادی که مبتنی بر آتش‌بس، عقب‌نشینی اسرائیل از غزه، توافق مبادله اسیران اسرائیلی با اسرای فلسطینی در زندان‌های اشغالگران و رفع محاصره است.

همچنین سهیل الهندی، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس به خبرگزاری فرانسه گفت: «من معتقدم که جنبش بر ۲ موضوع اساسی برای هر توافقی تأکید کرده آتش‌بس و خروج اشغالگران از نوار غزه، بدون این ۲ ، توافقی وجود ندارد و توپ در زمین اشغالگران است و ما منتظر پاسخ هستیم.»

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.