اعضای جدید غیردائم شورای امنیت مشخص شدند

کشورهای پاکستان، پاناما، یونان، دانمارک و سومالی اعضای جدید غیردائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که دوره دو ساله فعالیت آنها از اول ژانویه سال آینده میلادی (۲۰۲۵ ) شروع خواهد شد.

خبر مرتبط
روسیه نگران شد/ درخواست برای تشکیل جلسه شورای امنیت درباره اوکراین

در پی چراغ سبز کشورهای غربی به اوکراین برای استفاده از سلاح‌های ارسالی جهت حمله به خاک روسیه، نمایندگی این کشور در سازمان ملل از تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی این موضوع در تاریخ 14 ژوئن (25 خرداد) خبر داد.

کشور پاکستان جایگزین کشور ژاپن از قاره آسیا، کشور پاناما نیز جایگزین کشور اکوادور از آمریکای لاتین شد. همچنین کشورهای یونان و دانمارک به جای مالت و سوئیس دو عضو غیر دائم کنونی شورای امنیت سازمان ملل از قاره اروپا شدند.

کشور آفریقایی سومالی نیز جایگزین کشور موزامبیک از قاره آفریقا در شورای امنیت سازمان ملل شد.

در رای گیری صورت گرفته برای انتخابات ۵ عضو غیردائم شورای امنیت، آرای کشورهایی که کاندیدا بودند، بدین شرح است:

- گروه آ یعنی کشورهای آفریقایی و اقیانوسیه:

- کشور آسیایی پاکستان ۱۸۲ رای و کشور آفریقایی سومالی نیز ۱۷۲ رای کسب کردند.

- گروه ب یعنی کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب:

کشور پاناما ۱۸۳ رای و کشور آرژانتین تنها یک رای کسب کرد.

- گروه سی یعنی کشورهای اروپای غربی و سایر کشورها:

دانمارک ۱۸۴ رای و یونان ۱۸۲ رای کردند اما کشورهای ایتالیا و نروژ هر کدام فقط یک رای کسب کردند.

بر اساس اعلام دنیس فرانسیس رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، کشورهای یاد شده برای عضویت غیردائم در شورای امنیت در نشست روز پنج شنبه مجمع عمومی سازمان ملل باید ۱۲۵ رای کسب می‌کردند.

با توجه به بیشترین رای کسب شده کشورهای پاکستان، دانمارک، یونان، پاناما و سومالی اعضای جدید غیر دائم شورای امنیت هستند که به مدت دو سال عضو این شورا خواهند بود وشروع به کار آنها از اول ژانویه ۲۰۲۵ خواهد بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، پنج عضو دائم و ۱۰ عضو غیردائم دارد که ریاست شورای امنیت دوره ای و طول مدت آن یک ماه است و رئیس هیات نمایندگی هر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل شناخته می‌شود. اکنون، کره جنوبی در ماه جاری میلادی ژوئن به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل، ریاست دوره ای آن را برعهده دارد.

۱۰ عضو غیر دائم شورای امنیت را مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به مشارکت اعضای این سازمان در حفظ صلح و امنیت بین الملل و دیگر اهداف سازمان و همچنین بر مبنای توزیع عادلانه جغرافیایی انتخاب می کند.

در واقع، ۱۰ عضو انتخابی شورای امنیت توسط مجمع عمومی برای یک دوره دو ساله که از اول ژانویه آغاز می‌شود، انتخاب می‌شوند. عضوی که خارج می‌شود بلافاصله قابل تجدید انتخاب نخواهد بود.

هر سال، مجمع عمومی، پنج عضو جدید را انتخاب و جایگزین اعضای قدیمی‌تری که دوره عضویتشان در ۳۱ دسامبر پایان می‌یابد، می‌سازد.

پنج عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه می شوند که دارای حق وتو در این شورا هستند.

وظیفه اصلی این شورا حفظ صلح و امنیت بین‌الملل است که با یکجانبه‌گرایی برخی از این اعضا، از ماموریت اصلی خود دور شده و در موارد متعددی ناکارآمد بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.