ماجرای جنجالی‌ترین چهره‌های انتخابات+ فیلم

هر بار فرصت انتخابات سیاسی، به‌ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری در نقطه‌ای از جهان دست می‌دهد، برخی از چهره‌های عجیب‌وغریب یا نامتعارف که اغلب اوقات سابقه سیاسی ندارند، برای نامزدی در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند. 

انتخابات فرایندی دموکراتیک است. به این ترتیب هر فردی این حق را برای خودش در نظر می‌گیرد که در صورت تمایل به عنوان نامزد در انتخابات ثبت‌نام کند.

به همین دلیل است که گاهی در دموکراسی‌های پیشرفته یا دموکراسی‌های نوظهور شاهد حضور چهره‌هایی هستیم که اغلب اوقات سابقه سیاسی ندارند و گاهی وعده‌های عجیب‌وغریب هم می‌دهند.

این پدیده در همه کشورهای جهان رایج است. هر جا فرصت انتخابات باشد، افرادی پیدا می‌شوند که بخواهند از این فرصت به نفع خودشان بهره بگیرند.

اقدام افراد و چهره‌های عجیب‌وغریب در انتخابات می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. گاهی صرفا برای سرگرمی رخ می‌دهد؛ اما در بسیاری از موارد، هدفمند است.

برای مثال بسیاری از افرادی که بدون پیشینه سیاسی برای نامزدی ریاست‌جمهوری اقدام می‌کنند، به قصد نقد وضعیت موجود یا سنت‌شکنی در سیاست، دست به چنین کاری می‌زنند.

از آن‌جا که فرایند انتخابات، بخشی از دموکراسی به شمار می‌آید، حضور و ثبت‌نام چنین افرادی می‌تواند مثبت و همسو با فرایندهای دموکراتیک هم تلقی شود. در واقع حضور و ثبت‌نام صداها و چهره‌های متفاوت، می‌تواند بخشی از فرایند دموکراتیک باشد و استانداردهای سیاست کلاسیک و سنتی را هم جابه‌جا کند.

از قضا، برخی از چهره‌هایی که با هدف نقد وضع موجود و از مسیر هجو رفتارهای سیاستمداران کلاسیک وارد شده‌اند، به موفقیت هم دست پیدا کرده‌اند که در ویدیوی بالا به برخی از چهره‌های شناخته‌شده و مطرح در این زمینه پرداخته شده است.

در این ویدیو توضیح داده شده که چطور ظهور چنین چهره‌هایی می‌تواند گاهی رقابت انتخاباتی را بی‌معنی و به ابزاری برای تفریح تبدیل کند و گاهی هم به توسعه دموکراسی ختم شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.