حتی در صورت پیروزی ترامپ حمایت ناتو از کی‌یف ادامه دارد

دبیرکل ناتو در مورد مطالعه‌ای که به تازگی از سوی شرکت مشاوره «بین اند کمپانی» منتشر شده و حاکی از این است که مسکو بیش از سه برابر کل اعضای ناتو در حال تولید گلوله‌های توپخانه است، گفت: این درست است که روسیه در تقویت صنایع دفاعی خود از انتظارات ناتو فراتر رفته است.

راشاتودی گزارش داد، استولتنبرگ با تائید این موضوع که اعضای ناتو بیشتر از آنچه که لازم است برای توسعه و افزایش تولیدات صنایع دفاعی خود وقت صرف کرده‌اند، اظهار کرد: دلیل عقب‌ماندگی کشورهای غربی در زمینه صنایع دفاعی این است که ما در حقیقت تازه پس از خاتمه جنگ سرد، توسعه صنایع دفاعی خود را آغاز کردیم.

دبیرکل ناتو همچنین درخصوص وضعیت کنونی صنایع دفاعی اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیز، گفت: در حال حاضر همه اعضا در حال افزایش ظرفیت تولید مهمات و تسلیحات خود هستند.

وی با اذعان به این موضوع که در ماه‌های اخیر تاخیرها و وقفه‌هایی در ارسال مهمات به اوکراین وجود داشت، خاطرنشان کرد: اما این وضعیت واقعاً در حال تغییر است و جریان ارسال مهمات به اوکراین در هفته‌های گذشته افزایش یافته است.

دبیرکل ناتو همچنین به پیشرفت‌های اخیر ارتش روسیه در منطقه خارکیف اوکراین اشاره و تاکید کرد: پیروزی‌های اخیر مسکو نشان‌دهنده ضرورت افزایش حمایت‌های ما از کی‌یف است.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.