چین و آمریکا توافق کردند+جزییات

 وزارت امور خارجه چین اعلام کرد پکن و واشنگتن جلساتی را درباره امور دریایی برگزار و در آن هر دو کشور برای ادامه گفتگوها و مدیریت خطرات دریایی به توافق رسیدند.

خبر مرتبط
رقابت فضایی چین و روسیه برای خنثی کردن برتری آمریکا

برتری آمریکا در فضا باعث شده تا رقبای واشنگتن، یعنی چین و روسیه برای خنثی‌کردن این برتری وارد رقابت فضایی شوند.

دولت چین افزود: هر دو طرف جمعه گذشته نظرات خود را درباره شرایط دریایی مطرح و به اشتراک گذاشته و برای ادامه گفتگوها در این باره و پرهیز از سوءتفاهات و محاسبات اشتباه به توافق رسیدند.

وزارت امور خارجه چین تاکید کرد پکن نگرانی عمیق خود را از نقض قوانین از سوی واشنگتن در آب های نزدیک و تحرکات صورت گرفته اعلام و از ایالات متحده می خواهد تا از دخالت در نزاع بین چین و همسایگانش خودداری کرده و یا از استفاده از دریا برای کنترل چین پرهیز کند.

این وزارت خانه تصریح کرد آمریکا باید به سرعت حمایت از تایوان و استقلال این جزیره را متوقف کند.

واشنگتن و تایپه در سال های اخیر، همکاری های نظامی خود را در میانه تهاجمات روزانه چین به حریم دفاع هوایی تایوان و برگزاری رزمایش های ارتش چین در نزیکی این جزیره، افزایش داده‌اند.

تایوان و چین پس از جنگ داخلی سال ۱۹۴۹ که مائو تسه تونگ را به قدرت رساند، از هم جدا شدند. از آن زمان، چین تایوان را به عنوان یکی از قلمروهای خود در نظر گرفته است که در نهایت باید دوباره به چین ملحق شود. دولت چین طی ۴ سال گذشته تمرینات نظامی منظمی را در اطراف تنگه تایوان برگزار کرده که مهمترین آنها رزمایش های نظامی گسترده سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بوده است.

چین همواره ادعا می‌کند که تایوان باید تحت حاکمیت این کشور باشد و از چند سال گذشته تاکنون تلاش کرده است تایوان را تحت سلطه خود درآورد، اما دولت تایوان همواره اعلام کرده است که خود حاکمیت مستقل دارد و مردم این کشور خود باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

آمریکا در سال ۱۹۷۹ درحالی که رسماً روابط دیپلماتیک با دولت چین برقرار کرد، روابط با تایوان را کنار گذاشت. درحالی که آمریکا بر سیاست "چین واحد" تأکید دارد، ادعای حاکمیت چین بر تایوان را تأیید نمی‌کند و حامی نظامی کلیدی تایپه باقی مانده است.

چین همین طور از آمریکا می خواهد تا در دریای چین جنوبی هیچ طرفی را نگیرد. این درخواست در حالی مطرح شد که واشنگتن در ماه مارس سال جاری یک توافق امنیتی با فیلیپین را به منظور حمایت از این کشور در صوت حمله از سوی کشوری دیگر را به امضا رساند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.