وعده کمک ۲.۱۲ میلیارد یورویی به سوریه

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این مبلغ برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ درنظر گرفته شده است. این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، می‌افزاید: بودجه‌ای که امروز وعده داده شد از مردم داخل سوریه و کشورهای همسایه میزبان پناهندگان سوری از جمله جوامع میزبان‌ آنها در ترکیه، لبنان، اردن و عراق حمایت می‌کند.

کنفرانس بین المللی حمایت از آوارگان سوریه روز دوشنبه با حضور نمایندگان دولتی، کنشگران مدنی و سازمان‌های بین‌المللی و به ریاست جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد.

در این کنفرانس افراد حقیقی و شخصیت‌های وابسته به سازمان‌های مردم‌ نهاد مانند سال‌های قبل در مورد وضعیت آوارگان سوریه بحث کردند و تلاش شد تا کمک‌های بشردوستانه برای حمایت از آوارگان و کشورهای میزبان در این زمینه جمع آوری شود.

بورل در این نشست با تکرار موضع اتحادیه علیه دمشق و تداوم سیاست‌های تحریمی علیه دولت «بشار اسد»، ادعا کرد: چالش‌های وحشتناکی که امروز منطقه با آن مواجه است نمی‌تواند ما را از تلاش برای راه‌ حل سیاسی، مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد منحرف کند. این تنها راه‌ حل معتبر برای همه سوری‌ها است تا در صلح و ثبات زندگی کنند و پناهندگان به خانه خود بازگردند.

وی با بیان این ادعا که «سوریه همچنان به نقض گسترده حقوق بشر که موانعی جدی برای روند سیاسی ایجاد می‌کند، ادامه می‌دهد»، مدعی شد: جامعه بین المللی باید تلاش‌های خود را در جهت راه حلی پایدار برای این مناقشه بیشتر کند. این تنها امیدی است که به مردم سوریه آینده‌ای را که شایسته آن است ارائه می دهد.

در کنفرانس سال گذشته، جامعه جهانی ۵.۶ میلیارد یورو کمک به آوارگان سوری متعهد شد. این کمک به تعبیر ناظران با توجه به وضعیت و نیازهای آوارگان چندان قابل توجه نبود و مبلغ مصوب امسال در قیاس با سال گذشته یک کاهش چشمگیر به شمار می‌رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.