ادعای محدودسازی فعالیت پزشکان عمومی صحت دارد؟

در پی بیانیه اخیر انجمن پزشکان عمومی ایران دائر بر ادعای محدودسازی فعالیت پزشکان عمومی، معاونت آموزشی وزارت بهداشت ضمن تکذیب این ادعا، تصمیمات متخذه در کمیسیون صلاحیت حرفه‌ای را بر اساس قانون اعلام کرد.

معاونت آموزشی وزارت بهداشت تصمیمات متخذه در کمیسیون صلاحیت حرفه ای را بر اساس قانون اعلام کرد. در متن این اطلاعیه آمده است:

به موجب قانون تشکیل وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی و سیاست های کلی سلامت ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری متولی امر سلامت در کشور وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد.- بر اساس مصوبه جلسه ۴۲۱ مورخ ۱۹/۳/۱۳۷۷شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در این وزارتخانه تشکیل شده است که از وظایف این شورا برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی در سطح آموزش عالی گروه پزشکی در راستای خط مشی کلی و سیاست های آموزشی و پژوهشی، برنامه ریزی درسی در مقاطع تحصیلی و رشته های مختلف دانشگاهی و اصلاح، تغییر و بازنگری برنامه های مصوب و تصویب نهایی برنامه ریزی آموزشی، پژوهشی و درسی دوره های تخصصی علوم پزشکی می‌ باشد. 

 به موجب مصوبه شماره ۱۵۵۷/۱۰۰ مورخ ۰۱/۱۲/۱۴۰۱ وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی  اتخاذ تصمیم در خصوص تعیین صلاحیت حرفه ای پزشکان و پیراپزشکان در این وزارتخانه و در شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی متمرکز گردید و از تاریخ ابلاغ مصوبه مذکور، تمامی مصوبات قبلی نیز لغو شده است.  

 در خصوص انجام اعمال جراحی زیبایی و یا اقدامات زیبایی به وسیله دستگاه لیزر توسط پزشکان عمومی ، هیچگاه از سوی این وزارتخانه مجوزی صادر نشده  است.  - از بدیهیات است که هرگونه اقدامی از سوی پزشکان عمومی و متخصصین باید بر پایه برنامه آموزشی مصوب ایشان اعمال گردد و در برنامه آموزشی پزشکی عمومی سرفصلی تحت عنوان جراحی‌های زیبایی وجود ندارد و هرگونه تغییری در برنامه آموزشی مستلزم طرح و اتخاذ تصمیم در شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی است که در این شورا نمایندگان سازمان های مختلفی از جمله سازمان نظام پزشکی، معاونت های درمان، بهداشت، غذا و دارو و تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دبیرخانه های شورا های تخصصی، حضور دارند.

ضمنا در کمیسیون صلاحیت حرفه ای، علاوه بر معاونین آموزشی و درمان وزارت بهداشت، دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، مدیر کل مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان، مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استانداردها و تعرفه سلامت، دبیر کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی، رئیس مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی، دبیرخانه های تخصصی حضور دارند و از بوردهای تخصصی و روسای انجمن های علمی مربوطه حسب مورد دعوت می گردد. - اشاره می نماید مراجع قضایی نیز در آرای متعددی اختیارات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را با توجه به قوانین و مقررات پیشگفت به رسمیت شناخته و در پرونده های متعددی رای به رد شکایات مطروحه صادر شده است. 

 در بیانیه صادره انجمن یادشده اعلام نموده است، تصمیمات وزارت بهداشت مانع از ماندگاری پزشکان عمومی در اورژانس ها و مراکز بهداشتی درمانی بخش دولتی خواهد شد. این در حالی است که تصمیمات یادشده در خصوص انجام جراحی های زیبایی و لیزر ارتباطی با انجام وظایف اصلی این پزشکان که بر اساس برنامه آموزشی مصوب توسط این عزیزان انجام خواهدشد، ندارد. تصمیمات متخذه حاوی هیچ محدودیتی برای پزشکان عمومی در انجام فعالیت های حرفه ای ایشان در حدود برنامه آموزشی مصوب نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.