اقدام غیرمنتظره ترکیه/ ارمنستان علیه باکو شورید

به گزارش اقتصادنیوز، شرایط نه چندان مطلوب و امیدوارکننده اقتصاد ترکیه در چند سال اخیر عاملی شد تا دولت این کشور به فکر راه چاره ای برای برون رفت از وضعیت فعلی کرده و سیاست های جدیدی را در پیش بگیرد. امری که با توجه به استقرار مدیران جدید در راس نهادهای اقتصادی آنکارا استارت آن زده شده است و باید دید تا چه اندازه می تواند اثرگذار باشد.

کاهش قابل توجه ارزش پول ملی ترکیه، شرایط نامناسب ارزهای خارجی این کشور و سیاست‌های پولی غیر مرسوم از جمله مهم ترین معضلاتی است که اقتصاد ترکیه در پنج سال اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده است، براساس آمارهای رسمی آوریل، نرخ تورم در این کشور در نزدیکی ۷۰ درصد قرار گرفته، شهروندان این کشور در خرید کالاهای اساسی دچار چالش هستند و ارزش لیر در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی، حدود ۸۱ درصد کاهش یافته است.

با این حال، با استقرار تیم‌های جدید در وزارت دارایی و همچنین بانک مرکزی ترکیه از حدود یک سال قبل، به نظر می‌رسد مقامات جدید بر معکوس کردن تبعات اقتصادی سیاست‌گذاری‌ سال‌های قبل، مصمم هستند. بانک مرکزی ترکیه از می ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ بر افزایش ۳۶/۵ درصدی نرخ بهره نظارت داشت. این بانک در ماه مارس نیز نرخ بهره را مجددا افزایش داد تا به نرخ کنونی ۵۰ درصد برسد. این نهاد ترکیه اعلام کرده رویکرد مالی سختگیرانه ادامه خواهد داشت تا زمانی که یک کاهش قابل توجه و ادامه‌دار در روند ماهانه تورم مشاهده شود و باید دید این تغییر سیاست تا چه اندازه موثر واقع خواهد شد. مرور آخرین وضعیت اقتصاد ترکیه مجال مناسبی است تا بر آخرین قیمت لیر و سایر ارزهای مورد معامله در بازار تهران نگاهی بیندازیم.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «استارت یک تغییر بزرگ در ترکیه/ ایروان محل اعتراض شد/ قیمت‌ها رنگ افزایش را دیدند» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.