آمریکا به قطعنامه ضدایرانی تن نداد/ اروپا سنگ روی یخ شد

به گزارش اقتصادنیوز، این متحدان دیرین، بر سر اینکه آیا باید علیه ایران قطعنامه جدیدی را در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تصویب کنند یا نه، با اختلاف نظر جدی رو برو شده‌اند ؛ قطعنامه‌ای که به عقیده کارشناسان اگر تصویب شود، می‌تواند بر تشدید تنش‌ها میان ایران و غرب بیفزاید.

براساس گزارش رویترز، دور تازه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، دوشنبه ۱۴ خرداد آغاز می‌شود و ۳۵ کشور عضو این شورا، بار دیگر پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین، آخرین گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را بررسی می‌کنند.

اگرچه رویترز به نقل از برخی از دیپلمات های آمریکایی از اختلاف نظر جدی واشنگتن و تروئیکای اروپا بر سر تصویب قطعنامه ضدایرانی می‌گویند اما از منظر آنها، دلیل عدم تمایل آمریکا برای صدور قطعنامه جدید علیه ایران در نشست‌های پیش روی شورای حکام، ناشی از تمرکز دولت بایدن بر انتخابات ریاست جمهوری است. در واقع واشنگتن در فاصله باقی مانده تا این رویداد سیاسی مهم تمایلی به درگیری تازه و تشدید تنش ها در روابط خود با تهران ندارد؛ امری که البته چندان به مذاق فرانسه، آلمان و انگلیس خوش نیامده است و این سه کشور ضمن تلاش برای اقناع آمریکا در راستای صدور قطعنامه علیه ایران، پیش نویس یک قطعنامه علیه ایران را آماده کرده اند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «واشنگتن راه غرب را سد کرد؛ رابطه آمریکا و تروئیکای اروپا شکرآب شد/ قطعنامه ضدایرانی جدید در راه است؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.