واکنش پاکستان به حکم دیوان لاهه / تماس تلفنی شهباز شریف با همتای ایرلندی

محمد شهباز شریف، نخست وزیر پاستان طی بیانیه‌ای از حکم قضات دیوان بین المللی دادگستری به اسرائیل برای توقف حمله نظامی به شهر رفح در جنوب غزه استقبال کرد.

روابط عمومی دفتر نخست وزیری پاکستان در اسلام‌آباد گزارش داد، وی با تاکید بر حمایت مستمر پاکستان از پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم اشغالگر اسرائیل، حکم امروز دیوان لاهه را گامی در مسیر ارتقای صلح در سرزمین‌های اشغالی دانست و خواستار نقش آفرینی شورای امنیت سازمان ملل و جامعه بین المللی برای اعمال این حکم و پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی شد.

شهباز شریف اظهار داشت که پاکستان به حمایت از شکایات کشورها علیه اسرائیل در مجامع قضایی بین المللی ادامه می‌دهد و معتقد است که حکم قضات دیوان لاهه به مثابه پیروزی مردم رفح و تمام فلسطینیان است.

 

رایزنی تلفنی نخست وزیران پاکستان و ایرلند

نخست وزیر پاکستان همچنین طی تماس تلفنی با سیمون هریس همتای ایرلندی خود، تصمیم اخیر دولت این کشور برای به رسمیت شناختن فلسطین را مورد ستایش قرار داد.

وی گفت که تصمیم ایرلند پیامی از امید و همبستگی برای فلسطینیان بیگناهی خواهد بود که از جنایات وحشیانه اسرائیل رنج می برند. این امر همچنین راه درازی در ترویج آرمان فلسطین خواهد داشت و سایر کشورها را ترغیب می کند که از رویکرد ایرلند پیروی کنند.

شهباز شریف افزود که پاکستان همواره از حل مساله فلسطین مطابق با قطعنامه های مربوطه سازمان ملل دفاع کرده و آن را تنها راه برای ایجاد صلح پایدار در خاورمیانه می‌داند.

وی بر تعهد قوی پاکستان برای پشتیبانی از نبرد عادلانه مردم فلسطین علیه اشغالگری اسرائیل و حصول یک کشور آزاد و مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف تاکید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز امروز از تصمیم ۳ کشور اروپایی (اسپانیا، نروژ و ایرلند) برای به رسمیت شناخت کشور فلسطین استقبال کرد و افزود: زمان برای پذیرش فلسطین به عنوان عضو دائم سازمان ملل فرا رسیده و شورای امنیت باید برای رفع موانع در حصول این هدف دیرینه نقش آفرینی نماید.

براساس این گزارش، قاضی نواف سلام رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری امروز گفت که آفریقای جنوبی از دادگاه در خصوص اتخاذ تدابیر اضافی با توجه به عملیات‌های نظامی در رفح درخواست کرده است.

وی با اشاره به وخامت اوضاع معیشتی ساکنان نوار غزه گفت: اوضاع در رفح پس از چند هفته بمباران، فاجعه‌بار است و از زمان آغاز حمله زمینی حدود ۸۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

رئیس دیوان لاهه افزود: طبق معاهده منع نسل‌کُشی، هر گونه عملیاتی در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی در این شهر منجر شود و اسرائیل بایستی فورا حملات نظامی به رفح را متوقف کند؛ از دیدگاه ما هر گونه عملیات نظامی در رفح، موجب ویرانی کلی در منطقه خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.