هراس آمریکا از افزایش هزینه‌های زندگی

جانت یلن در مصاحبه‌ای که امروز منتشر شد، گفت که اگرچه دستمزدها به طور چشمگیری افزایش یافته، اما افزایش قابل توجه قیمت‌ها برای مردم مهم بوده است، چراکه چنین افزایش قیمت‌هایی در این مدت زمان به نسبت کوتاه، بسیار محسوس بوده است.

وزیر خزانه‌داری آمریکا افزود که مردم این کشور افزایش قیمت‌ها را هنگام خرید مواد غذایی می‌بینند. آنها شاهد افزایش قیمت‌ها در اجاره خانه هستند و با نرخ‌های بالاتر وام مسکن، خرید خانه برای جوانان دشوار شده است.

طبق گزارش «رویترز»، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ایالات متحده در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت)، پس از صعود ۳.۵ درصدی در ماه مارس (اسفند/فروردین)، به ۳.۴ درصد رسید.

تارنمای آمریکایی «آکسیوس» در ماه فروردین گزارش داده بود که کاخ سفید در آخرین واکنش خود نسبت به تورم بالا در آمریکا، اعلام کرد که اگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده در انتخابات ۲۰۲۴ پیروز شود، وضعیت بسیار بدتر خواهد شد.

آکسیوس نوشته بود: درحالیکه جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و مشاوران ارشد اقتصادی او می‌دانند که تورم به رای‌دهندگان آمریکایی حس بدی داده است و به مانعی برای انتخاب مجدد او در انتخابات آتی ایالات متحده تبدیل شده است، آنها نمی‌توانند تورم را تا قبل از نوامبر (آبان) کاهش دهند.

بر اساس گزارش این تارنمای آمریکایی، شاخص قیمت مصرف کننده در ماه مارس (اسفند/فروردین)، اخبار بدی برای بایدن به همراه داشت. افزایش نرخ تورم ۳.۵ درصدی طی ۱۲ ماه، بالاتر از حد انتظار بود و این استدلال بایدن را که سیاست‌هایش به کاهش قیمت‌ها ادامه می‌دهد، تضعیف کرد.

درحالیکه تنها چند ماه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده است، نتایج یک نظرسنجی اخیرا نشان داده بود که ۸۴ درصد شرکت‌کنندگان تورم را موضوعی جدی اعلام کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.