کره‌جنوبی و ژاپن این نهادها را تحریم کردند

کره جنوبی و ژاپن، امروز (جمعه) تحریم‌هایی را علیه افراد، نهادها و کشتی‌های مرتبط با ادعای آن‌ها درباره نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به واسطه خریداری تسلیحات توسط روسیه از کره شمالی اعمال کردند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد، تحریم‌هایی را در این زمینه علیه افراد کره شمالی و کشتی‌های روسی به دلیل تجارت تسلیحات و دیگر فعالیت‌های مسکو و پیونگ‌یانگ اعمال کرده است.

وزارت‌امور خارجه کره در بیانیه خود آورده است که این کشتی‌های تحریم‌شده روسیه حامل کانتینرهای بزرگی میان روسیه و کره شمالی بوده و تجهیزات نظامی را منتقل کرده‌اند که نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت است.

آمریکا و کره جنوبی پیونگ‌یانگ را به انتقال تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرده‌اند. مسکو و پیونگ‌یانگ این اتهامات را رد کرده‌اند اما سال گذشته وعده دادند که روابط نظامی خود را تقویت کنند.

ژاپن نیز  تحریم‌هایی را علیه ۱۱ نهاد و یک فرد اعمال کرده است که می‌گوید، گروه‌های روسی دخیل در همکاری‌های نظامی برای حمایت از جنگ روسیه در اوکراین بوده‌اند.
"یوشیماسا هایاشی" دبیر کابینه دولت ژاپن در یک کنفرانس خبری در این باره گفت: خریداری تسلیحات توسط روسیه از کره شمالی قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند که به کلی انتقال تسلیحات و کالاهای مرتبط را از کره شمالی منع می‌کنند.

به گفته وزارت امور خارجه کره جنوبی، یک شهروند کره شمالی که نماینده  یک شرکت دولتی این کشور در سوریه بود، مذاکراتی را بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ با یک فرد روسی از گروه واگنر(گروه خصوصی نظامی حامی دولت روسیه) برای پیش‌برد تجارت تسلیحاتی انجام داده بود. این وزارت‌خانه به یک گزارش سالانه هیات کارشناسی سازمان ملل در این باره استناد کرد.

سئول همچنین با گفتن این که فرد دیگری از یک شرکت مستقر در روسیه نیز در انتقال سوخت دیزل از روسیه به کره شمالی دست داشته است، هر دو این افراد را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه کره جنوبی آمده است: پنج شهروند دیگر کره شمالی نیز به تامین مالی جهت توسعه برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی از طریق درآمدزایی ارزی به عنوان کارمندان حوزه آی‌تی کمک کرده‌اند.

روسیه، ماه گذشته، تحریم‌های کره جنوبی علیه افراد و نهادهای روسی را "اقدامی غیردوستانه" توصیف کرده و هشدار داد که به آن پاسخ می‌دهد.

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ به دلیل برنامه موشک‌های بالستیک و برنامه هسته‌ای خود تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد و این تحریم‌ها طی چند سال تقویت شده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.