تلفات کدام مشاغل بیشتر است؟/حوادث ناشی از کار کاهش یافت؟

 یکی از اقدامات معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا کنون، گسترش نظارت بر کارگاه‌های مشمول قانون کار، افزایش حفاظت فنی و بهداشت کار و ارتقای ایمنی و سلامت شغلی بوده است. این موضوع در اساسنامه سازمان بین المللی کار (ILO)  آمده و از  تمامی کشورهای عضو خواسته شده تا نسبت به برقراری نظام بازرسی کار اقدام کنند.بازرسی کار موثر و کارآمد، یکی از مولفه ها و نشانه‌های ضروری هر دولت مترقی و اقتصاد موفق به شمار می‌رود.

برابر گزارش ها، حوادث ساختمانی و معدنی بیشترین آمار تلفات نیروی کار و بیشترین سهم آسیب شغلی را به خود اختصاص داده و بیشترین تعداد بازرسی‌های ویژه از کارگاه‌های پر خطر در صنایع ساختمان، نفت و گاز، پتروشیمی و معدن بوده است.

محمد آذر پناه،سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در آخرین اظهارات خود گفت:در سال ۱۴۰۲ بیش از ۷۳هزار دادخواست بدوی در استان تهران تشکیل شده است که تا پایان سال برای ۵۷هزار و ۵۷۲پرونده، آرای هیأت تشخیص صادر و ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اهمیت مراجع حل اختلافات کار و ماده ۱۵۷ قانون کار افزود: با توجه به اهمیت زمان رسیدگی به پرونده ها و با تلاش های صورت گرفته بیش از ۱۳ هزار پرونده نیز با آرای سازشی در مراجع حل اختلاف کار استان تهران حل و فصل شدند که ایجاد سازش بین طرفین موضوع تاثیر بسزایی در تقویت انسجام اجتماعی و رضایتمندی مردم ایجاد ایفا می کند. 

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت: همچنین سال گذشته ۳۲هزار و ۷۶۱بازرسی کار در سطح استان تهران صورت گرفت که بیش از ۱۲۰۰مورد آن فراتر از  برنامه ابلاغی وزارت متبوع بوده است که ماحصل آن نیز صدور و ارسال ۲۵ هزار ابلاغیه رفع نقص به کارفرمایان محترم بوده است.

آذرپناه به کاهش محسوس حوادث ناشی از کار در سطح استان تهران نیز اشاره کرد و بیان داشت: طی سال گذشته ۱۷هزار و ۶۵۴مورد از بازرسی ها به بازرسی از کارگاه‌های  پرخطر اختصاص داشته که نسبت به سال قبلی از رشد ۳۵درصدی برخوردار بوده است.

وی عنوان کرد: در حوزه تعیین صلاحیت شرکت‌های خدماتی، پشتیبانی، فنی و مهندسی نیز با رشد بیش از ۷درصد نسبت به سال قبل، تعداد ۴۰۱ فقره گواهینامه صادر شده است که در تقویت کمی و کیفی بخش خدمات اقتصاد استان تهران موثر بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.