رابطه معنادار شهادت و آذربایجان شرقی/ حقایقی از زندگی دو استاندار شهید+عکس

گویا مسند استانداری در استان آذربایجان شرقی در چدین ماه گذشته با شهادت رابطه معنا داری دارد. غم از دست دادن سردار شهید زین العابدین رضوی خرم  استاندار پیشین هنوز در دلها وجود داشت که با داغ شهادت مالک رحمتی مجدد تازه شد.

خبر مرتبط
مالک رحمتی، استاندار جدید آذربایجان شرقی شد

با موافقت هیأت دولت مالک رحمتی به عنوان استاندار جدید آذربایجان شرقی منصوب شد

به همین مناسبت مروری بر زندگی این دو استاندار شهید در آذربایجان شرقی خواهیم داشت.

سردار سرتیپ دوم زین‌العابدین رضوی خرم در سال ۱۳۴۵ شمسی در شهرستان شاهین‌دژ متولد شد. او  از ۱۲ سالگی به فعالیت‌های انقلابی روی آورد و در طول هشت سال دفاع مقدس در جبهه‌های جنگ حضور داشت.

این فرمانده، دانش‌آموخته رشته «مدیریت برنامه‌ریزی» در مقطع کارشناسی و «مدیریت استراتژیک» در مقطع کارشناسی ارشد بود. سردار خرم پس از طی دوره‌های آموزشی تخصصی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ جانشین فرمانده «سپاه شهدا» آذربایجان‌غربی و در فاصله سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ به عنوان فرمانده آن سپاه فعالیت می‌کرد.

63040860

سردار خرم از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ فرماندهی «سپاه عاشورا» در آذربایجان‌شرقی را بر عهده داشت. سردار خرم با آغاز تهاجم جبهه غربی- عربی علیه مردم سوریه، از اوایل دهه ۱۳۹۰ به عنوان مستشار در جبهه دفاع از حرم اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) حضور داشت و مدت هشت ماه در اسارت تروریست‌های داعش بود.

هیئت دولت، بیست و پنجم مهرماه ۱۴۰۰ شمسی با توجه به سوابق درخشان مدیریتی سردار خرم در عرصه‌های مختلف، وی را به مسئولیت استاندار آذربایجان‌شرقی و نماینده عالی دولت در این استان منصوب کرده بود.

کتاب‌ «شام برفی» و «ضیافت مدیترانه‌ای» راوی صبر بصیر و مقاومت کم‌نظیر او در سخت‌ترین شرایط است. عابدین خرم به علت مشکلات ریوی به‌جامانده از دوران جنگ و عفونت تنفسی ناشی از بیماری کرونا در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز بستری بود به همین دلیل به همرزمان شهیدش پیوست.

 «رضوی خرم» در روز شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ به شهادت رسید و پس از او «مالک رحمتی» به عنوان جوان‌ترین استاندار دولت سیزدهم روی کار آمد. استاندار آذربایجان شرقی در بدو ورود به تبریز و آذربایجان شرقی، با تأکید بر لزوم هم‌افزایی برای پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌های کاری در استان اعلام کرد که نظام مدیریتی استان باید با سرعت کارها و توسعه را پیش ببرد طوری که کارها نباید حتی ذره‌ای عقب بیفتد و با همین روحیه وارد عرصه عملیاتی شد و در مدت کم، با جدیتی که از خود نشان داد، در بین مردم، مورد وثوق و اعتماد شد.

62774076

وی تاکید و باور داشت که برای حرکت سریع برای توسعه استان نباید منتظر رویداد و یا اتفاق خاصی از تهران بود و اگر مدیری چنین تفکراتی دارد به شدت در مسیر خطاست، چون جای جای آذربایجان شرقی مملو از ظرفیت‌های گوناگون اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است که می‌توان با تکیه بر آنها پیشرفت و ترقی منطقه را رقم زد. مالک رحمتی در سال ۶۱ و در شهر مراغه متولد شد، وی از ۱۳ تیر ۱۴۰۲ ریاست سازمان خصوصی‌سازی و سمت مشاور وزیر امور اقتصاد و دارایی را بر عهده گرفت.

این دهه شصتی جوان و فعال یکی از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق (علیه السلام) بود و پس از آنکه استاندار آذربایجان شرقی شد، مدیریت بحران آبی و خشکی دریاچه ارومیه، توجه به آمایش سرزمین و توسعه متوازن استان را اولویت خود اعلام کرد و به سرانجام رساندن پروژه‌هایی مثل انتقال آب ارس به تبریز و تشکیل شرکت مس آذربایجان را از راهبردهای خود در این سمت عنوان کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.