واکنش مقامات خارجی به شهادت ابراهیم رئیسی/ آمریکا واکنش نشان داد

به گزارش اقتصادنیوز، «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان عصر یکشنبه در حادثه سقوط بالگرد به درجه رفیع شهادت نائل آمد. رئیسی برای افتتاح «سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، و بالگرد حامل وی و همراهانش در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

شهادت رئیس جمهور کشورمان واکنش گسترده مقامات کشورهای خارجی را به همراه داشته است.

پیام تسلیت پاپ فرانسیس

رهبر کاتولیک‌های جهان شهادت سید ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفت.

پیام تسلیت سیدحسن نصرالله در پی شهادت ابراهیم رئیسی

سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان با اشاره به نقش وزیر خارجه فقید کشورمان در حمایت از جریان مقاومت، تأکید کرد که رهبر معظم انقلاب، در جنگ سخت با کشورهای مستکبر و توسعه‌طلب، وظیفه رهبری امت اسلامی را بر عهده دارند.

واکنش وزارت خارجه آمریکا به خبر شهادت ابراهیم رئیسی

وزارت خارجه آمریکا امروز دوشنبه در بیانیه ای شهادت سید ابراهیم رئیسی را تسلیت گفت.

ولادیمیر پوتین: تسلیت صمیمانه برای فاجعه عظیم بر مردم ایران 

در پیام ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ، آمده است: صمیمانه‌ترین تسلیت‌های ما را در رابطه با فاجعه عظیمی که بر مردم ایران وارد و منجر به جان باختن سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همچنین تعدادی دیگر از شخصیت‌های برجسته حکومتی شما شد را بپذیرید. سید ابراهیم رئیسی سیاستمداری برجسته بود که تمام عمرش وقف خدمت به میهن بود.

او به حق از احترام بالایی نزد هموطنان خود و اقتدار قابل توجهی در خارج از کشور برخوردار بود. او به عنوان دوست واقعی روسیه، مشارکت شخصی ارزشمندی در توسعه روابط حسن همجواری بین کشورهایمان داشت و تلاش زیادی برای رساندن آنها به سطح مشارکت استراتژیک انجام داد.

تسلیت رئیس‌جمهور چین در پی شهادت رئیسی

  شی جین پینگ رئیس جمهور چین، درگذشت (شهادت) رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران را تسلیت می گوید.

تسلیت فرانسه به ایران

وزارت امور خارجه فرانسه شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران را با انتشار بیانیه ای تسلیت گفت: پاریس درگذشت رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و همراهان آن‌ها را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوید.وزارت امور خارجه فرانسه  افزود: فرانسه همچنین به خانواده قربانیان این سانحه تسلیت می‌گوید.

تسلیت سوئیس به ایران

ایگناتزیو کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس، در پیامی در صفحه شخصی کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در پی سانحه بالگردی که جان رئیس‌جمهور رئیسی و همتایم وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان و هیات همراه آن‌ها را گرفت، به خانواده قربانیان و شهروندان ایرانی متاثر از آن تسلیت می‌گویم.

پیام تسلیت دبیرکل اوپک

دبیرکل اوپک شهادت «سیدابراهیم رئیسی»، «حسین امیرعبداللهیان» و هیات همراه آنها را که در سانحه سقوط بالگرد جان خود را از دست دادند، تسلیت گفت.

تسلیت اسلواکی به ایران  

ژوراج بلانار وزارت خارجه اسلواکی، با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی خود در ایکس نوشت: «ژوراج بلانار» وزیر امور خارجه اسلواکی درگذشت غم انگیز ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقامات را به مردم ایران تسلیت می‌ گوید. آنها خود را وقف خدمت به کشور و پیشبرد روابط دیپلماتیک کردند. همدردی ما با خانواده های عزادار (بازماندگان) است.

پادشاه و ولیعهد عربستان درگذشت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفتند

ملک سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان شاه و ولیعهد عربستان سعودی درگذشت آیت الله رئیسی و هیات همراه وی را تسلیت گفتند.

پادشاه بحرین حادثه دردناک شهادت رئیس جمهور و همراهانش را تسلیت گفت

حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین ،در پیامی به مقام معظم رهبری نوشت: این حادثه دردناک را به مقام معظم رهبری و ملت برادر جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم و همدردی عمیق خود را با آنها اعلام می‌کنیم.

 پادشاه بحرین همچنین گفت: از خداوند متعال می‌خواهیم که آنها را در غفران و رحمت خود قرار دهد و به خانواده و عزیزانشان صبر عنایت فرماید.

photo_2024-05-20_16-38-11

ابراز همدردی امیر کویت با ملت ایران و خانواده شهدا 

 شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت در پیامی به محمد مخبر، سرپرست اجرایی ریاست جمهوری شهادت سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران و همراهان آن‌ها را تسلیت گفت. وی همچنین با ملت ایران و خانواده های شهدا ابراز همدردی کرد.

امیر کویت برای شهدای این حادثه آرزوی مغفرت و برای ملت ایران و خانواده شهدا آرزوی صبر و شکیبایی کرد.

کره جنوبی: آرزو داریم مردم ایران بر غم از دست دادن رئیس جمهور فائق آیند

 وزارت خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: دولت سئول به علت درگذشت رئیس جمهور رئیسی و تیم همراهش در یک حادثه بالگرد، عمیق‌ترین تسلیت و همدردی خود را با خانواده‌های داغدار و مردم ایران ابراز می نماید.این بیانیه در ادامه تاکید کرد: دولت از صمیم قلب آرزو می کند که مردم ایران با همدیگر بر اندوه از دست دادن یک رهبر در یک حادثه ناگهانی غلبه کنند.

پیام تسلیت بشار اسد در پی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه/ اعلام 3 روز عزای عمومی 

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در پیامی اعلام کرد قلبا به نام خود و مردم کشور عربی سوریه، درگذشت(شهادت) ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و همراهانشان را به آیت الله العظمی امام خامنه ای و دولت و مردم دوست، ایران تسلیت می گوییم.

اردوغان شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه را تسلیت گفت

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، از برادرم رئیسی با کمال احترام و تشکر یاد می‌کنم و اعلام می‌کنم که در کنار ایران هستیم.

تسلیت امیر قطر در پی شهادت رئیس‌جمهور

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، با دولت و ملت ایران به سبب شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیئت همراه در حادثه دردناک سقوط بالگرد تسلیت گفت و رحمت و مغفرت الهی را برای آنها و صبر و شکیبایی را برای خانواده هایشان مسئلت خواست.

پادشاه اردن:در این شرایط سخت در کنار برادرانمان در ایران هستیم

عبدالله دوم پادشاه اردن، به شهادت آیت الله رئیسی و جمعی از همراهان ایشان در یک سانحه هوایی در شمال غرب کشورمان واکنش نشان داد.پادشاه اردن در پیام خود تاکید کرد: در این شرایط سخت در کنار برادرانمان در ایران هستیم.

سلطان عمان شهادت رئیسی و هیات همراه را تسلیت گفت 

 هیثم بن طارق سلطان عمان، در پیامی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه وی را به رهبر انقلاب تسلیت گفته است.

الهام علی اف تسلیت گفت

الهام علی اف رئیس‌جمهور آذربایجان ،شهادت رئیس جمهور کشورمان و همراهان وی را به مقام معظم رهبری تسلیت گفت. متن پیام الهام علی اف به شرح زیر است:

«حضرت آیت الله خامنه ای،

از خبر مرگ دلخراش سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همراهان وی در سانحه بالگرد، تلفات سنگین برای مردم دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران به شدت متاثر شدیم.

مردم ایران شخص رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی، دولتمردی برجسته را از دست دادند که تمام عمر با فداکاری و وفاداری به کشورش خدمت کرد. یاد و خاطره گرامی او همیشه در قلب ما زنده خواهد بود.

در این روز غم انگیز، از درگاه خداوند متعال برای ملت دوست و برادر ایران صبر و بردباری مسئلت می نمایم، در غم و اندوه آنان شریک هستیم، تسلیت خود را شخصا و از طرف مردم آذربایجان به شما، خانواده و بستگان آن مرحوم و تمامی بازماندگان تسلیت عرض می نمایم. خداوند رحمت کند!»

تسلیت خالصانه اتحادیه اروپا در پی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه 

شارل میشل رئیس شورای اروپا، در پیامی در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اتحادیه اروپا تسلیت خالصانه خود را درباره درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیات آن‌ها در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد.

پیام تسلیت بورل /همدردی اتحادیه اروپا با خانواده‌های قربانیان و شهروندان

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، در یک بیانیه نوشت که «اتحادیه اروپا فوت ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و دیگر مقامات ایرانی را در نتیجه سقوط فاجعه بار بالگرد در روز یکشنبه تسلیت می‌گوید».مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که «اتحادیه اروپا همدردی خود را با خانواده‌های همه قربانیان و شهروندان متاثر ایران اعلام می‌کند».

تسلیت دبیرکل اتحادیه عرب

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب، در پیامی در ایکس نوشت: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و سایر مقامات ایران را در پی سانحه دلخراش سقوط بالگرد به ملت ایران تسلیت می‌گویم.

وی اظهار کرد: از خداوند متعال برای آنان رحمت و مغفرت و برای خانواده‌هایشان صبر و آرامش را طلب می‌کنیم.

تسلیت دبیرکل اوپک و همه ی اعضا آن به رهبر عالی قدر و ملت ایران 

 هیثم الغیص دبیرکل اوپک، برای شهادت سیّد ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی پیام صادر کرد:

«با کمال تأسف و اندوه فراوان از درگذشت حزن‌انگیز سیّد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، و دیگر مقام‌های بلندپایه دولتی باخبر شدیم. اینجانب در این شرایط سخت از طرف خود و همه کارکنان دبیرخانه اوپک، مراتب تسلیت و همدردی خود را به رهبر عالی‌قدر و ملت جمهوری اسلامی ایران و خانواده‌های آقای رئیسی و دیگر مسئولان ابراز می‌کنم.»

دبیرکل اوپک در ماه مه سال ۲۰۲۳ طی نخستین ملاقات رسمی با مرحوم رئیسی در تهران دیدار و درباره نقش جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضای مؤسس این سازمان، در بازارهای جهانی نفت و انرژی و چشم‌انداز آینده سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران گفت‌وگو کرد.

همه اعضای اوپک با خانواده مرحوم رئیسی، رهبر عالی‌قدر و مردم جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی می‌کنند.

ناتو شهادت آیت‌الله رئیسی را به مردم ایران تسلیت گفت

فرح دخل الله سخنگوی ناتو،  با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: درگذشت (شهادت) رئیس‌جمهوری رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و سایر جان باختگان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می گوییم.

تسلیت دفتر نمایندگی سازمان ملل در تهران

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در تهران در پیامی اعلام کرد:سازمان ملل متحد در ایران مراتب تسلیت خود را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای درگذشت آقای دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور محترم و آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر مقامات همراه در حادثه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ابراز می‌دارد.

گوترش به ایران تسلیت گفت

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و دیگر مقامات ارشد دولت ایران در سانحه غم‌انگیز بالگرد را به ایران تسلیت گفت.

 استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش در بیانیه‌ای گفت: دبیرکل سازمان ملل متحد از درگذشت آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همکارانشان در سانحه بالگرد در ۲۹  اردیبهشت ماه، اندوهگین است.وی گفت: گوترش همچنین تسلیت صمیمانه خود را به خانواده‌های درگذشتگان و دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد.

تسلیت ژاپن در پی شهادت رئیس جمهور ایران

یوشیماسا هایاشی سخنگوی دولت ژاپن، در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و هیئت همراه، عمیق ترین تسلیت خود را به دولت و مردم ایران ابراز کرد.

پیام تسلیت وزیر امور خارجه کنیا 

وزیر امور خارجه کنیا، عمیق ترین همدردی و دعای ما با دولت و شهروندان جمهوری اسلامی ایران در این دوران سخت است.

رئیس‌جمهور ونزوئلا: از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفم/ شوکه شدم 

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا ،از شنیدن اخبار سخت در مورد فقدان فیزیکی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم. من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفم، یک رهبر فوق‌العاده جهان همانطور که برادر ما ابراهیم است و همیشه خواهد بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی قید و شرط کشور ما.

رئیس جمهور الجزایر: برادر و شریکی را از دست دادم که در راستای تحکیم پیوند دو کشورحرکت کردیم 

عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر، در پیام تسلیتی به محمد خبر معاون اول رئیس جمهور ایران اعلام کرد: ما با تأثر و نگرانی از ابتدا با شما همراه بودیم، ساعات سختی را که مردم برادر ایران پشت سر گذاشتند و منتظر خبر سرنوشت بالگرد حامل مرحوم ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران و اعضای بلندپایه همراه ایشان بودیم که خداوند متعال همه آنها را رحمت کند. با کمال تأسف و تالم عمیق، خبر غم انگیز درگذشت برادر گرامیمان ابراهیم رئیسی را به همراه شما دریافت کردیم. مراتب همدردی صادقانه و همبستگی برادرانه را با رهبری، دولت و ملت برادر جمهوری اسلامی ایران ابراز می‌داریم.

در این پیام آمده است: در این شرایط سخت در عین حال که ملت الجزایر شریک غم برادران در ایران هستند؛ من شخصاً برادر و شریکی را از دست دادم که با هم در راستای تحکیم پیوند برادری، همکاری و همبستگی میان دو کشور و دو ملت برادر حرکت کردیم و در راستای یاری مسائل جهان اسلام گام برداشتیم. مراتب تسلیت عمیق و ابراز همدردی خود را به رهبری و ملت ایران ابراز می‌دارم و از خداوند طلب رحمت الهی برای آن فقید دارم و از خداوند می‌خواهم که به ملت برادر ایران برای عبور از این شرایط سخت و دردناک کمک کند.

 معاون نخست‌وزیر صربستان: یک دوست ثابت شده و یک شریک مهم را از دست دادیم

 ایویتسا داچیچ در  پیامی با بیان اینکه «مردم ایران بدون رئیس جمهوری فداکار، وفادار به کشورش و مقام عالی که داشت، ماندند»، افزود: «صربستان یک دوست ثابت شده و یک شریک مهم را از دست داده است که با او صمیمانه و به نفع نزدیکی سنتی ملت های خود کار می کردیم».داچیچ گفت که افتخار حضور در مراسم (آیت الله) رئیسی را به عنوان فرستاده ویژه الکساندر ووچیچ رئیس جمهوری صربستان داشته است.

ابراز تاسف عمیق رئیس جمهور آفریقای جنوبی

سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی، از شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سانحه سقوط هلیکوپتر ابراز تاسف عمیق کرده است.

تسلیت رئیس امارات به رهبری و ملت ایران

 محمد بن زاید رئیس امارات، در پیامی در صفحه اختصاصی خود در ایکس نوشت: درگذشت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران و همراهانشان در این سانحه دردناک را به ملت و رهبری جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم.

وی اضافه کرد: از خداوند منان برای ایشان رحمت و خانواده محترمشان صبر و آرامش طلب می‌کنیم.

رئیس امارات در ادامه بر همبستگی کشورش با ایران در این شرایط سخت تاکید کرد.

لاوروف:نقش با ارزش رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران در تقویت همکاری مسکو-تهران 

 سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، در پی به شهادت رسیدن سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد، گفت: عمیقا، از شنیدن خبر درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران اندوهگین شده‌ام.

به گزارش اسپوتنیک، لاوروف گفت: نقش رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر امور خارجه ایران در تقویت همکاری‌ها میان مسکو و تهران فوق‌العاده باارزش بود.

نخست وزیر مالزی: رئیس جمهور فقید ایران الگوی تعهد بود

انور ابراهیم نخست وزیر مالزی، در پیامی در فیسبوک نوشت: نوامبر پارسال افتخار ملاقات با رئیسی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل داشتم. او الگوی تعهد قلبی به رفاه و عزت مردم کشورش بود؛ کشوری که مظهر غرور و تمدن غنی ریشه‌دار در اصول اسلام است.

از خودگذشتگی او برای عدالت، صلح و تعالی امت حقیقتا الهام‌بخش بود. به تقویت روابط مالزی و ایران متعهد بودیم و برای ترقی مردم‌مان و جهان اسلام همکاری می‌کردیم. تعهد ما همچنان پابرجاست و محقق خواهد شد.

پیام تسلیت وزیر خارجه مالزی: انا لله و انا الیه راجعون

 محمد حاجی حسن وزیر خارجه مالزی، در پیام تسلیت برای شهادت حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود به همراه رئیس جمهور، یک تصویر از خود با امیرعبداللهیان به اشتراک گذاشت و نوشت: انا لله و انا الیه راجعون.

171154065

  محمد حسن امروز دوشنبه در واکنش به شهادت آیت‌الله رئیسی، امیرعبداللهیان و دیگر مقام‌ها در حساب توئیتر خود اعلام کرد: دعای من این است که ارواح درگذشتگان به فضل او (خدا) قرین رحمت شود و در کنار مومنین و آنهایی که اعمال صالح انجام می‌دهند، قرار گیرد. الفاتحه.

وی در ادامه نوشت: از شنیدن خبر درگذشت جناب سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و جناب آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به همراه سایر مسافران در سانحه سقوط بالگرد که در منطقه کوهستانی شمال غرب ایران اتفاق افتاد، متأسفم.

وزیر خارجه مالزی اشاره کرد که آخرین بار با همتای خود امیرعبداللهیان در جریان نشست وزیران در شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) در ژانویه گذشته در نیویورک دیدار کرده است و آخرین مکالمه تلفنی این دو نیز در پایان پایان ماه آوریل بوده است.

محمد حسن در مورد امیرعبداللهیان، اضافه کرد: آن مرحوم در تلاش برای تقویت روابط دوجانبه مالزی و ایران در زمینه‌های مختلف مورد علاقه متقابل، بسیار دوراندیش بود. به راستی که این ضایعه بزرگی برای رهبری جهان اسلام و مردم جمهوری اسلامی ایران است.

نخست وزیر تایلند: در این دوران سخت، فکرم با مردم ایران است

سرتا تاویسین نخست وزیر تایلند، در پیامی تصریح کرد «با کمال تأسف، درگذشت جانسوز جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراهش مطلع شدم. به خانواده و مردم ایران در این دوران سخت، تسلیت می‌گویم و فکر من با آن‌ها است».

پیام تسلیت رئیس جمهور تونس به ایران 

قیس سعید رئیس جمهور تونس، با ارسال پیامی شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و با مردم و رهبر انقلاب در این حادثه دردناک اعلام همبستگی کرد.

 نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان تسلیت گفت

 پاشینیان نخست وزیری ارمنستان ، نوشت : اینجانب از طرف دولت و مردم جمهوری ارمنستان درگذشت غم‌انگیز دوست و همکار عزیزم رئیس‌جمهور سیدابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیات همراه را صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم.

جمهوری ارمنستان و مردم آن از کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران در این دوره سخت حمایت می‌کنند.

بیانیه نخست‌وزیر عراق درپی شهادت آیت‌الله رئیسی/ اعلام یک روز عزای عمومی 

سودانی نخست وزیر عراق،ضمن عرض تسلیت و همدردی صمیمانه خود به رهبر جمهوری اسلامی و دولت و ملت ایران، همبستگی خود را با ملت برادر ایران و با برادران مسئول در جمهوری اسلامی اعلام می‌داریم. در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، دولت عراق یک روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی برای شهادت رئیس‌جمهور 

ضمن عرض تسلیت در این ضایعه دردناک به ملت شریف و مسئولین محترم جمهوری اسلامی ایران به ویژه خانواده‌های داغ‌دار، از خداوند متعال برای عزیزان جان باخته رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت داریم.

ولا حول ولا قوة إلا بالله العلی العظیم.

تسلیت بارزانی درپی شهادت رئیسی 

مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق ،درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران، وزیر امور خارجه و همراهنش را به رهبری، دولت و مردم ایران تسلیت می‌گوییم و صمیمانه همدردی می‌کنیم.در این شرایط سخت، ما بر حمایت خود از مردم جمهوری اسلامی ایران تاکید می کنیم.

پیام تسلیت مقتدی صدر در پی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه

مقتدی صدر رهبر جریان صدر در عراق، با صدور پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه ایشان را تسلیت گفت.

photo_2024-05-20_15-46-02

پیام تسلیت رئیس‌جمهور ازبکستان در پی شهادت رئیس‌جمهور

شوکت میرضایف رئیس جمهور ازبکستان ،خبر شهادت جناب آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و مقامات بلندپایه همراه ایشان در نتیجه فاجعه اتفاق افتاده قلبهای ما را به لرزه درآورد.

پیام تسلیت رییس جمهور تاجیکستان به رهبر انقلاب

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، با ارسال پیامی به عنوان مقام معظم شهادت آیت الله رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران را به معظم له تسلیت گفت.

رئیس‌جمهوری قزاقستان: رئیسی یک دولتمرد برجسته بود

قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان با تسلیت شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و تیم همراهش به مقام‌معظم رهبری و معاون اول ریاست‌جمهوری گفت: رئیسی یک دولتمرد برجسته بود که تمام عمر خود برای خدمت به منافع ایران، بهبود رفاه مردم خود و حفظ ثبات در منطقه گذاشت.

تسلیت دولت و مقامات یمن برای شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه

 در پیام دولت پیشبرد یمن، آمده است: ما عمیق ترین مراتب تسلیت و همدردی خود را با رهبری، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران و همه مستضعفان جهان به خاطر این مصیبت ابراز می داریم.

مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز در پیامی جداگانه شهادت ـآیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی را تسلیت گفت.

وی در این پیام آورده است: ما بر ایستادن در کنار جمهوری اسلامی ایران و اطمینان کامل به توان آن برای صبر و بردباری و گذر از دشواریها تاکید می کنیم. شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی نمونه ای از یک رهبر شجاعِ مسلمان و وفادار به مسائل امت اسلامی و مشتاق رسیدن به آرمان های آنها بود.

همچنین «محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در پیامی با تسلیت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیات همراه وی به مقام معظم رهبری و مردم ایران افزود: مردم ایران در راه این شهدا و رهبرانِ مخلصی که فادار به ملت هستند و آنها را پرورش داده اند، باقی خواهند ماند.

واکنش سفیر یمن در تهران نسبت به شهادت وزیر امور خارجه / خداحافظ رفیق

photo_2024-05-20_14-06-40

افغانستان: کابل در این غم در کنار تهران قرار دارد

مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی حکومت سرپرست افغانستان ،در بیانیه‌ای شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان را در سانحه بالگرد تسلیت گفت. در این بیانیه آمده است: امارت اسلامی در این غم در کنار کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

پیام تسلیت عبدالله عبدالله در پی شهادت ابراهیم رئیسی

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت سابق افغانستان ،در صفحه ایکس خود نوشت: با تأسف اطلاع یافتیم که جلالتمأب آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، جناب امیر عبداللهیان وزیر امور خارجهٔ جمهوری اسلامی و شماری از همراهان شان در سانحهٔ سقوط هلی‌کوپتر در استان آذربایجان شرقی ایران جان باختند که موجب اندوه و تأثر خاطر گردید.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم شان، مردم دوست و برادر و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته و مراتب غمشریکی عمیق خویش را تقدیم می‌دارم. 

از درگاه خداوند سبحان برای روانشاد سید ابراهیم رئیسی و همراهان شان رحمت و مغفرت الهی و برای خانواده های قربانیان و ملت بزرگ ایران صبر و استقامت مسألت دارم.

 رئیس جمهور مالدیو: همراه ملت ایران در این اندوه عمیق هستیم

محمد مویزو رئیس جمهور مالدیو ،با اندوه عمیق از درگذشت رئیس‌جمهور ایران در سانحه غم انگیز هلیکوپتر. از خداوند متعال برای روح رئیس‌جمهور، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر جان باختگان این حادثه تاسف بار رحمت و جنت فردوس را مسئلت دارم. 

دعای ما با خانواده های داغدار و ملت ایران در این ایام اندوه عمیق است.

رییس جمهور سریلانکا:عمیقا" اندوهگین هستیم 

رانیل ویکرماسینگه رئیس جمهور سریلانکا، از درگذشت غم انگیز رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ارشد ایران، عمیقاً اندوهگین است. 

عمیق‌ترین همدردی و تسلیت خود را به خانواده‌های داغدار، دولت و ملت ایران ابراز می‌کنم. فکر و دعای ما با خانواده رئیس‌جمهور و هیئت همراه است.

 دولت مصر شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت 

سامح شکری سخنگوی دولت مصر، با غم و اندوه، درگذشت رئیس جمهور رئیسی و امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و همراهانشان را در این حادثه دردناک تسلیت میگوییم.

السیسی رئیس ‎جمهور مصر، نیز «تسلیت صادقانه و همدردی خود با ملت برادر ایران را اعلام میدارد... جمهوری عربی مصر با سران و ملت ایران در این مصیبت بزرگ ابراز همدردی می‌کند».

نقش پررنگ سیدابراهیم رئیسی را گرامی می داریم

سید عمار حکیم در پیامی نوشت: با تأسف و تأثر خبر شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و شخصیت برجسته سیاسی اسلامی و شماری از همراهان ایشان به خصوص آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی بر اثر سقوط بالگرد حامل آنان در شمال غرب ایران را دریافت کردیم.

در ادامه این پیام آمده است: نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم، با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که آن فقید عزیز را مشمول رحمت واسعه خویش قرار دهد و در بهشت برین جای دهد.

نخست وزیر هند: در کنار مردم ایران هستیم/ اعلام یک روز عزای عمومی 

نارندا مودی نخست وزیر هند ، ساعتی پس از اعلام خبر شهادت رئیس جمهور و هیات همراهش در حساب ایکس خود نوشت: از درگذشت غم انگیز دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به شدت غمگین و شوکه شده‌ام.

وی در ادامه تاکید کرد: سهم او در تقویت روابط دو جانبه هند و ایران همیشه در یادها خواهد ماند. از صمیم قلب به خانواده ایشان و مردم ایران تسلیت می‌گویم. هند در این دوران غم و اندوه در کنار ایران ایستاده است.

بیانیه حزب‌الله لبنان در پی شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه آنها 

در پیام حزب‌الله لبنان آمده است: این ضایعه را به سرورمان رحمت الله علیه صاحب عصر و زمان علیه السلام و حضرت آیت الله العظمی امام سید علی خامنه‌ای، مراجع عظام، مسؤولین جمهوری اسلامی و همچنین ملت صبور و عزیز ایران بویژه خانواده‌های شریف و مبارز آنان و تمامی مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می‌گوییم. ‌

در این پیام آمده است: ما رئیس‌جمهور شهید را از نزدیک می‌شناختیم و او برادر و پشتیبان قوی ما، مدافع سرسخت مسائل ما و فلسطین و حافظ جنبش‌های مقاومت بود. برادر عزیز، شهید امیر عبداللهیان وزیر فعال و دوستدار نهضت‌های مقاومت و پرچمدار همه مجامع بین‌المللی بود.

حماس: مجموعه‌ای از بهترین رهبران ایران بودند

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)  در بیانیه ای اعلام کرد: خالصانه ترین مراتب تسلیت و تعزیت و همدردی خود را با رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای (مدظله العالی) و دولت و ملت دوست ایران ابراز می داریم.

 این شهدا، مجموعه ای از بهترین رهبران ایران بودند که در حمایت از مسئله فلسطین و یاری و کمک به مبارزه ملت ما پشتیبانی از مقاومت فلسطین مواضع شرافتمندانه و افتخار آمیزی داشتند.

تسلیت جبهه خلق برای آزادی فلسطین به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی

جبهه خلق برای آزادی فلسطین در پیامی همبستگی و حضور خود در کنار ملت و رهبری ایران را اعلام و تاکید کرد که اطمینان دارد ایران این مصیبت را پشت سر خواهد گذاشت.

نخست وزیر لبنان :دیپلماتی برجسته و دوستی محترم را از دست دادیم / اعلام سه روز عزای عمومی 

 نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان، در دستوری درپی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.طبق دستور نجیب میقاتی، طی این سه روز تمامی پرچم‌ها در نهادهای دولتی به صورت نیمه برافراشته خواهد بود و برنامه‌های رادیو و تلویزیون لبنان نیز متناسب با این رویداد دردناک اصلاح می‌شود.

عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان ضمن ابراز تاسف از سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه وی تاکید کرد که ایران شخصیتی مهم و دوستی را از دست داد که من برای او احترام قائل هستم. 

وی همچنین نسبت به شهادت حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز واکنش نشان داده و تصریح کرد: ما شخصیت برجسته‌ای را در زمینه سیاست خارجی از دست دادیم. 

تسلیت حشد شعبی در پی شهادت رئیس‌جمهور

حشد شعبی عراق، شهادت رئیس‌جمهور اسلامی ایران و هیئت همراه ایشان را تسلیت گفت.

محمود عباس به ایران تسلیت گفت

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین ،شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در سانحه سقوط بالگرد را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

 نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین: نقش پررنگ و انکار ناپذیر رئیسی در تمامی منطقه 

بسم الله الرحمن الرحیم 

إنا لله وإنا إلیه راجعون 

مقام معظم رهبری حضرت خامنه‌ای مدظله العالی، دولت محترم و مردم غیور و شهید پرور ایران  

با غم و اندوه فراوان خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، سید محمد علی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و مالک رحتمی استاندار آذربایجان شرقی و همراهانشان را دریافت کردیم. 

اینجانب به نمایندگی از جنبش جهاد اسلامی فلسطین و مردم فلسطین این ضایعه را به حضرتعالی و ملت و دولت جمهوری اسلامی تسلیت عرض نموده، علو درجات را برای این شهدای والامقام و صبر جمیل را برای خانواده های محترم آنان از خداوند متعال مسئلت می نمایم. 

بی تردید نقش پررنگ شهید آیت الله رئیسی نه تنها در جمهوری اسلامی ایران بلکه در تمامی منطقه انکار ناپذیر بود و شهید دکتر امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه فقید جمهوری اسلامی هم در سال های عمر پربرکتش در ساختار دیپلماسی حمایت و پشتیبانی واقعی و حقیقی انقلاب اسلامی از مظلومین جهان و به ویژه مقاومت ملت فلسطین را به منصه ظهور رساندند. 

ضمن ابراز همدردی با ملت و دولت جمهوری اسلامی این ضایعه را به حضرتعالی صمیمانه تسلیت گفته  از خداوند متعال علو درجات و رحمت واسعه را برای این شهدای خدمت از خداوند خواهانم.  

ناصر ابوشریف  

نماینده جنبش جهاد اسلامی در جمهوری اسلامی ایران 

 عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین

پاکستان: دوست واقعی و مخلص خود را از دادیم/اعلام یک روز عزای عمومی 

رئیس مجلس ملی پاکستان همگام با اقشار مختلف مردم کشورش با ابراز اندوه و تاسف از شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در سانحه بالگرد، گفت: دولت و ملت پاکستان شریک غم ملت ایران هستند و ما یک دوست واقعی و مخلص را از دست دادیم.

نخست وزیر پاکستان اعلام کرد برای همبستگی با ایران در پی سانحه بالگرد رئیس‌جمهور کشورمان و به شهادت رسیدن وی و همراهانش، یک روز عزای عمومی اعلام کرد.

طالبان: در این لحظه سخت در کنار ایرانیم!

 محمد عبدالکبیر معاون نخست وزیر طالبان، در امور سیاسی با انتشار بیانیه ای از طریق RTA خاطرنشان کرد که افغان‌ها در این لحظه سخت در کنار ایران هستند.

دولت بلاروس: دوستان واقعی‌مان را از دست دادیم

وزارت خارجه بلاروس اعلام کرد: آخرین اخبار ایران را با درد فراوان دریافت کردیم. این یک ضایعهٔ جبران‌ناپذیر است. دوستان واقعیِ بلاروس درگذشتند.

بلاروس به خانوادهٔ قربانیان تسلیت صمیمانه می‌گوید و برای تمام مردم ایران خواستار صبوری و شجاعت است.

رئیس جمهور فیلیپین شهادت رئیس جمهوری ایران را تسلیت گفت

فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهور فیلیپین ،ما عمیق ترین تسلیت خود را به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران به ویژه خانواده ها و عزیزان مرحوم سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان آنها در این حادثه غم انگیز ابراز می کنیم.

اندوه عمیق و ابراز همدردی رئیس جمهوری بولیوی 

لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری بولیوی، در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: با اندوه عمیق خبر درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران در سانحه دلخراش هواپیما را به همراه هیات همراه که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در آن حضور داشتند، دریافت کردیم.

وی با یادآوری دیدار خود با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان در تاریخ دوم مارس (۱۲ اسفند) در چارچوب مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر گفت: در آن دیدار، رهبری و تعهد عمیق او به مردمش مشهود بود. ایشان آمادگی خود برای همکاری در کنار بولیوی به منظور تقویت حوزه‌های حیاتی مانند بهداشت، آموزش، کشاورزی، مخابرات و غیره را ابراز کردند و این بی نهایت برای ما با ارزش بود.

 رئیس‌جمهوری کوبا: برای از دست دادن دوست بزرگ و سیاستمدار قابل تحسین متاسفیم !

 میگل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا ،در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: حزب، دولت و ملت کوبا، به دلیل از دست دادن دوست بزرگ، سیاستمدار قابل تحسین و محبوب مردمش عمیقا متاسفند؛ ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و همراهان ایشان.

برونو رودریگس وزیر امور خارجه کوبا، نیز در پیامی جداگانه در شبکه ایکس ضمن ابراز تسلیت و تعزیت شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، «همه همبستگی و حمایت کوبا با ملت برادر، جمهوری اسلامی ایران» را ابراز کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.