«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه که به چین رفته است، گفت پکن و مسکو مصمم هستند که از تشکیل یک جهان چند قطبی حمایت کنند، اما در این مسیر همه باید امتیازاتی بدهند.

او در یک نشست خبری پس از سفر به چین گفت: ما باید از جهان چند قطبی در حال ظهور حمایت کنیم. ضروریست کسانی که سعی دارند سلطه خود بر تصمیم‌گیری‌ها در تمامی امور را حفظ کنند، این را بدانند که مسالمت آمیز بودن این فرایند (تشکیل جهان چند قطبی) به رفتار آنها بستگی دارد.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت این کشور فعلاً در مورد به دست گرفتن کنترل شهر خارکیف تصمیم‌گیری نکرده است.

خبر مرتبط
شی و پوتین درباره جنگ اوکراین بیانیه دادند

دستیار رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان گفت‌وگوهای رو در رو، موضوع اوکراین را با جزئیات بسیار مورد بحث قرار دادند.

او در این نشست خبری درباره تصمیم روسیه برای خارکیف گفت: «در مورد خارکیف هنوز چنین تصمیمی وجود ندارد.»

پوتین گفت، روسیه در حال پیشروی در خارکیف است و نیروهای مسلح این کشور با تبعیت کامل از نقشه‌های جنگی هر روز به پیش می‌روند.

رئیس جمهور روسیه همچنین گفت چین و روسیه دیدگاه‌های خود را در مورد راه‌های توسعه ملی دارند، راه‌هایی که بر اصول سازنده‌بودن و صلح متمرکز است: چین و روسیه بخش مهمی از تمدن مدرن هستند و ما در مورد راه‌های توسعه، نظرات خود را داریم. این توسعه بر تمامی شرکا در جهان تاثیر خواهد گذاشت. ما باور داریم این توسعه باید سازنده باشد. وقوع آن ضروریست و باید نه‌تنها منافع خود، بلکه منافع تمام شرکای جامعه بین‌المللی را لحاظ کنیم.

خبر مرتبط
پوتین و شی دیدار کردند

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جریان دیدار امروزشان در پکن روابط دوجانبه‌شان را به عنوان نیرویی ثبات‌زا در دنیای پر هرج و مرج توصیف کردند.

علاوه بر این، رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اینکه نظم جهانی چند قطبی جدید در حال ظهور است، گفت: «شکی نیست که این نظم جهانی دارد در مقابل چشمان ما شکل می‌گیرد و جهان دارد چند قطبی می‌شود. فکر می‌کنم همه این را به خوبی می‌دانند و از آن آگاه هستند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.