پایان مذاکرات جامع ضدتروریسم آمریکا و پاکستان

بیانیه مشترک ایالات متحده آمریکا و پاکستان در پایان مذاکرات مسئولان ارشد دو کشور با دستور کار مبارزه با تروریسم صادر شد. این گفت‌ وگوها جمعه گذشته (۱۰ می - ۲۱ اردیبهشت) در واشنگتن برگزار شد.

خبر مرتبط
موضع‌گیری پاکستان درباره منشأ حملات تروریستی داعش + پاسخ طالبان

طالبان امروز به موضع‌گیری پاکستان درباره منشأ حملات تروریستی داعش واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: سید حیدر شاه معاون سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی در وزارت خارجه پاکستان ریاست هیات این کشور را برعهده داشت درحالی که ریاست هیات آمریکایی نیز برعهده الیزابت ریچارد هماهنگ کننده وزارت خارجه آمریکا در مبارزه با تروریسم بود.

رایزنی‌های ضد تروریسم اسلام آباد و واشنگتن، بر همکاری پاکستان و ایالات متحده در پرداختن به مهمترین چالش‌های امنیت منطقه‌ای و جهانی از جمله تحریک طالبان پاکستان (TTP) و داعش خراسان تاکید کرد. این گفت‌ وگوها بر چشم‌انداز مبارزه با تروریسم در منطقه با تمرکز بر حوزه‌های مورد علاقه متقابل متمرکز شد.

مقامات ارشد پاکستان و ایالات متحده بر اهمیت گسترش همکاری‌ها و ظرفیت سازی در مبارزه با تروریسم، از جمله تبادل تخصص فنی و به اشتراک گذاری شیوه‌های همکاری، کمک‌های تحقیقاتی و دادستانی، فراهم کردن زیرساخت‌های امنیتی، مرزی و آموزش، از جمله آموزش بیش از ۳۰۰ پلیس و نیروی خط مقدم پاکستان توسط ایالات متحده تاکید کردند.

پاکستان و آمریکا اذعان دارند که مشارکت برای مقابله با داعش خراسان، تحریک طالبان پاکستان و سایر سازمان‌های تروریستی باعث ارتقای امنیت در منطقه می‌شود و به عنوان آنچه در بیانیه مذکور یک الگوی همکاری دوجانبه و منطقه‌ای برای مقابله با تهدیدات تروریسم فراملی خوانده شده است، عمل می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: هر دو دولت مصمم به افزایش ارتباطات و ادامه همکاری برای کشف و جلوگیری از افراط گرایی خشونت آمیز و تقویت روند گفت‌ وگوی ضد تروریسم برای کمک به امنیت و ثبات منطقه‌ای و جهانی هستند.

پیش از مذاکرات در واشنگتن، ژنرال مایکل اریک کوریلا فرمانده نیروهای نظامی ایالات متحده در خاورمیانه (سنتکام) روز بیستم اردیبهشت ماه در سفر به پاکستان با ژنرال سید عاصم مُنیر فرمانده ارتش این کشور دیدار و دو طرف پیرامون وضعیت امنیت منطقه‌ و همکاری‌های دو جانبه نظامی با یکدیگر رایزنی کرده بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.