آمریکایی‌ها شاکی شدند/ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف نکنید!

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، جو بایدن را به دلیل تهدید به توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل در صورت حمله به رفح، مورد انتقاد قرار داد و آن را شکافی کم سابقه در روابط دوستانه بین واشنگتن و تل آویو خواند.

خبر مرتبط
رژیم صهیونیستی در منزوی‌ترین شرایط تاریخ جعلی خود قرار دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پیامی در فضای مجازی نوشت: رژیم صهیونیستی در منزوی‌ترین شرایط تاریخ جعلی خود به سر می‌برد.

بولتون اظهار کرد این نوعی شکاف کم سابقه در روابط بین آمریکا و اسرائیل است تا در بحبوحه آنچه که آنها به عنوان یک تهدید واقعی قلمداد می کنند، این میزان فشار بر متحد آمریکا در منطقه، تحمیل شود.

وی ادامه داد می گویند مردم فکر می کنند بایدن این موضوع را اعلام کرده زیرا او باید پاسخگوی فشارهای جناح چپ حزب دموکرات باشد و این نگرانی نیز وجود دارد که این جناح در انتخابات ماه نوامبر به بایدن رای ندهند.

بولتون پیش بینی کرد چیزهای زیادی در پشت پرده قرار دارد زیرا اسرائیل به طور مستقیم به اظهارات بایدن پاسخ نمی دهد.  

وی تاکید کرد تاکنون چیزی مانند تهدید بایدن را ندیده است. این سیگنالی از ضعف از سوی بایدن است و پیام بسیار بدی برای روسیه و چین است.

بولتون در بیان منظور خود گفت: اگر ما از اسرائیل حمایت نکنیم، پس چه کاری باید بکنیم اگر روسیه و چین کشورهای هم مرز با خود را تهدید کنند که به ایالات متحده نزدیک نیستند؟ منظورم این است که مردم باید تعجب کنند که اگر ما به رابطه خود با اسرائیل ادامه ندهیم، چه کسی این کار را انجام خواهد داد.

چند روز پیش رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که در صورت ورود ارتش اسرائیل به مناطق مسکونی در رفح، آمریکا از ارائه اسلحه و توپخانه به اسرائیل خودداری خواهد کرد.

جو بایدن به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «بمب‌هایی که آمریکا پیش از این به اسرائیل می‌داد و اکنون ارسال آن‌ها را متوقف کرده است؛ برای کشتار غیرنظامیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

و افزود: «در صورت ورود اسرائیل به مناطق پرجمعیت در رفح، اسرائیل دیگر حمایت ما را نخواهد داشت و ما سلاح و گلوله توپخانه ارسال نخواهیم کرد؛ من به نتانیاهو و کابینه جنگ این موضوع را گفته‌ام؛ اما اسرائیل هنوز از خط قرمز ما عبور نکرده است؛ ورود به گذرگاه رفح عبور از خط قرمز محسوب نمی‌شود».

جو بایدن همچنین گفت که آمریکا به ارائه تسلیحات دفاعی خود برای اسرائیل از جمله سامانه‌های گنبد آهنین ادامه خواهد داد.

در این خصوص چند روز پیش، در پی انتشار گزارشی مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی قوانین بین‌المللی را در غزه نقض می کند، سناتور دموکرات کریس ون هولن در بیانیه‌ای، ارزیابی دولت بایدن درباره منطبق بودن اقدامات اسرائیل با قوانین بین‌المللی در جنگ غزه را مورد تردید قرار داده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.