تجهیزات پزشکی بازاری که به اندازه ارز دیجیتال ارزآوری دارد

احمد مسلمی روز شنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود: ایران در خاورمیانه از قوی ترین کشورها در تولید تجهیزات پزشکی از لحاظ میزان تولید و تنوع است و جایگاه اول را دارد.

خبر مرتبط
نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی سوریه چیست؟

در دیدار معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو با معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه بر نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه تاکید شد.

وی تصریح کرد: تعداد شرکت های تولیدی با ۲ هزار شرکت پنج برابر در پنج سال اخیر شده و محصولات تولیدی چهار برابر افزایش یافته است. تجهیزاتی مانند ایمپلنت ها و دستگاههای پیشرفته و مجهز در کشور تولید می شود.

وی اظهار داشت: انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی پنج هزار دفتر در ۱۷ استان کشور دارد و توانمندسازی نیروهای متخصص در حوزه تجهیزات پزشکی در بخش تولید رسالت اصلی ماست‌.

وی با بیان اینکه حمایت از تولید برای ما مهم است، اظهار داشت: تولید کننده نباید از وزارتخانه هایی مانند صمت، بهداشت و غیره که زمان بر است مجوز بگیرد باید یک متولی داشته باشد، زیرا روند تولید را به تعویق می اندازد.

مسلمی، به بحث مهاجرت اشاره کرد و افزود: در ۲ سال اخیر صدها نفر از نخبگان حوزه تجهیزات پزشکی مهاجرت کردند که این موضوع نگران کننده است و باید وزارت بهداشت چاره ای در این زمینه بیاندیشد.

وی، گردش مالی تجهیزات پزشکی را از چالش های مهم دانست و اظهارداشت: نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی (ایران هلث ) رویداد بزرگی است که با حضور شرکت های داخلی و خارجی به خصوص اینکه ۴۰ درصد آنها تولیدکننده هستند، اواخر اردیبهشت ماه برگزار می شود.

وی اظهارداشت: ۲۴۰ نفر از هیات خارجی و ۵۵ شرکت خارجی از ۱۲ کشور دنیا از جمله آلمان، ایتالیا، سوییس و غیره در این نمایشگاه حضور دارند.

چالش های تجهیزات پزشکی در کشور
عبدالرضا یعقوب زاده رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی نیز در مورد چالش های تجهیزات پزشکی در کشور گفت: نابرابری میان ارز تخصیصی میان تولید کننده و واردکننده در کشور وجود دارد نباید به واردات تجهیزات پزشکی سوبسید ارز تعلق گیرد زیرا تولیدکننده با توجه به اینکه مواد اولیه را با ارز آزاد تهیه می کند متضرر خواهد شد.

وی ادامه داد: دستگاههای پزشکی با سلامت مردم سر و کار دارد نباید دستگاه بی کیفیت تولید شود، ۸۵۰ میلیون دلار در سال گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی به تجهیزات پزشکی تخصیص یافته در حالیکه از دولت می خواهیم مانند دارو ارز ترجیحی برای واردات حذف شود.

۵۰ میلیون دلار ارزآوری تجهیزات پزشکی
محمدرضا کمپانی نایب رییس انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی نیز با اشاره به اینکه سالانه ۵۰ میلیون دلار ارز آوری صادرات تجهیزات پزشکی به کشور است، گفت: تولیدات تجهیزات پزشکی ایران به ۴۰ کشور صادر می شود و در منطقه سرآمد هستیم.

وی افزود: ۱۵ هزار تخت بیمارستانی به مراکز درمانی کشور اضافه شده و ۹۰ درصد تجهیزات در داخل کشور تولید شده است‌.

وی اظهارداشت: متاسفانه صدور پروانه های ساخت تجهیزات پزشکی با روند کند انجام می شود و سرمایه گذاری صورت گرفته مشکل ساز می شود که ضرورت دارد وزارت بهداشت در این زمینه تمهیداتی را اتخاذ کند.

بیست و پنجمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی ۲۹ اردیبهشت تا یک خرداد در محل دایمی نمایشگاه بین المللی برگزار می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.