معافیت خدمت سربازی برای این گروه آسان شد / شرایط و جرئیات مهم

به گزارش اقتصادنیوز، چندی پیش سردار تقی مهری رییس سازمان نظام وظیفه عمومی فراجا با تشریح مشوق‌های قانونی برای سربازان وظیفه در سال ۱۴۰۳ ،از اعلام شرایطی در  خصوص معافیت های سربازی، حقوق دریافتی سربازان، کسری خدمت در شرایط مختلف در سال جاری خبر  داد. 

معافیت یک فرزند مادر فاقد شوهر تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی

براساس ماده ۴۴ مکرر قانون وظیفه عمومی، یک فرزند مادر فاقد شوهر تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی معاف می شود.

برخلاف روال گذشته که مادر تحت پوشش کمیته یا بهزیستی که می بایست تنها دو فرزند پسر داشته باشد، اما دیگر تعداد پسران موردی ندارد و مادر اگر حتی بیشتر از دو تا پسر داشته باشد در صورتی که قبلا برادران دیگر از معافیت کفالت مادر استفاده نکرده باشند ،مشمول میتواند برای معافیت اقدام نماید.

چنانچه فرزندان واجد شرایط مادر بیش از یک فرزند باشند انتخاب مشمولی که باید معاف شود با مادر خواهد بود.

شرط اصلی در این معافیت فاقد همسربودن مادر به دلیل فوت شوهر یا طلاق از وی می باشد و مادرانی که همسرشان غایب مفقودالاثر شده یا در حبس میباشند در شمول این مقررات قرار نمی گیرند.

معافیت تنها پسر خانواده هایی که دارای سه فرزند دختر است

مشمول می بایست تنها پسر خانواده بوده و فاقد هرگونه برادر بیشتر یا کمتر از ۱۸ سال باشد.(مشمول اصلا نباید برادر داشته باشد)

وجود برادران غایب مفقودالاثر یا در حبس مانع بهره مندی مشمول از معافیت است.(و به او معافیت تعلق نمی گیرد)

تاهل(ازدواج کرده) یا مطلقه بودن(طلاق گرفته) خواهران مانع معافیت مشمول نمی باشد.(معافیت به او تعلق می گیرد)

معافیت ایثارگران

براساس ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولانی که پدر یا مادر یا فرزند یا برادر یا خواهر آنان در راه به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و استمرار آن شهید یا جانباز یا اسیر یا جاویدالاثر شده یا بشوند و مراتب مورد تایید نهادهای ذی ربط باشد به شرح ذیل از انجام خدمت سربازی معاف می شوند.

معافیت تحصیلی خارج از کشور

براساس ماده ۳۱ قانون خدمت وظیفه عمومی، دانش آموزان مدارس و دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا مورد تأیید آن وزارت و دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی یا غیر دولتی داخلی و خارجی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و طلاب حوزه‌های علمیه که در حین تحصیل به سن مشمولیت رسیده و یا می‌رسند، تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند، از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف می‌باشند.

معافیت عفو رهبری (بخشودگی سنی)

این معافیت با توجه به مدرک تحصیلی و سن مشمول به ۵ گروه تقسیم می گردد:

زیر دیپلم ، دیپلم ، فوق دیپلم ( متولدین تا پایان ۱۳۵۴ )

لیسانس ( متولدین تا پایان ۱۳۵۴ )

فوق لیسانس ( متولدین تا پایان ۱۳۵۲ )

دکتری غیرپزشکی ( متولدین تا پایان ۱۳۵۰ )

دکتری پزشکی و دامپزشکی ( متولدین تا پایان ۱۳۴۴ )

تذکر: مشمولینی که بیش از ۵۰ سال از سن آنان سپری شده نیازی به درخواست معافیت ندارند وشناسنامه عکسدار آنان مشروط براینکه تغییرات سنی نداشته باشد به منزله روشن بودن وضعیت وظیفه عمومی آنان می باشد .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.