افشای راز حذف رابرت مالی/ نماینده امور ایران چگونه مهره سوخته شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، واشنگتن پست با انتشار گزارشی ادعایی ضمن استناد به همکاری‌های ایران با رقبای آمریکا (روسیه و چین) در خاورمیانه و اوکراین نوشت: دولت بایدن مطمئناً مایل است در میدان بازی با ایران دیپلمات ارشد خود را داشته باشد. اما وضعیت رابرت مالی، فرستاده ویژه وزارت امور خارجه پیچیده است؛ چهره‌ای که تحت تحقیقات فدرال قرار داشت و به ناگهان و بدون توضیحی رسمی کنار گذاشته شد. حال واشنگتن پست مدعی است که اطلاعات جدیدی درباره پرونده او فاش شده است.

مالی که در سال ۲۰۲۱ توسط بایدن به عنوان نماینده ویژه در امور ایران منصوب شد و از نزدیک در فرایند رایزنی ها با ایران مشارکت داشت، ناگهان به مرخصی رفت و مجوز امنیتی اش در آوریل ۲۰۲۳ به حالت تعلیق درآمد.

روز دوشنبه، جمهوری خواهان ارشد فعال در روابط خارجی سنا و کمیته‌های امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار نامه ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، ضمن گلایه از این که ماحصل تحقیقات از مالی به شکلی رسمی ارائه نشده از اطلاعات تازه و در عین حال نگران کننده خود گفتند. سناتور جیمز ای ریش (از ایالت آیداهو) و مایک مک کال (از تگزاس) در این نامه نوشتند: «به دلیل طفره رفتن و عدم شفافیت وزارت خارجه آمریکا، ما برای جمع آوری اطلاعات از منابع دیگر تلاش کرده ایم. ماحصل تحقیقات ما، اطلاعات و ادعاهای نگران‌کننده است.ما از شما می‌خواهیم اطلاعاتی را که به دست آورده‌ایم تأیید کنید».

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «افشای جزئیات محرمانه پرونده رابرت مالی/ آقای فرستاده چگونه قربانی شد؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.