زلنسکی: حداقل ۷ سامانه دفاع هوایی «پاتریوت» نیاز داریم

ولودیمیر زلنسکی میزان کنونی کمک‌های خارجی را «بسیار محدود» توصیف کرد و گفت که اسرائیل در حمله هوایی گسترده ایران در روز شنبه به تنهایی از خود محافظت نکرد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، زلنسکی افزود: به طور مستقیم اعلام می‌کنیم که برای دفاع [در برابر روسیه]، به هفت پاتریوت یا سامانه‌های مشابه دفاع هوایی نیاز داریم و این حداقل تعداد [پدافند هوایی مورد نیاز] است.

وی ادامه داد: نیروهای کی‌یف اکنون به دریافت موشک‌های دوربرد و گلوله‌های توپخانه نیاز دارند.

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: همچنان منتظر بسته‌های حمایتی جدید از سوی ایالات متحده هستیم.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی پیشتر پس از نشست وزرای دفاع ناتو و زلنسکی اظهار داشت: متحدان توافق کرده‌اند که سامانه‌های دفاع هوایی بیشتری را در اختیار کی‌یف قرار دهند.

استولتنبرگ به خبرنگاران در بروکسل گفت: علاوه بر سامانه‌های پاتریوت‌، تسلیحات دیگری از جمله سامانه فرانسوی «سمپ تی» (SAMP/T) نیز وجود دارد که متحدان می‌توانند [به اوکراین] ارائه کنند.

وی تصریح کرد: کشورهای دیگری که سامانه پدافندی قابل عرضه در اختیار ندارند، متعهد شده‌اند که برای خرید آنها از اوکراین حمایت مالی کنند.

نشریه آمریکایی «پولیتیکو» به تازگی در مطلبی با اشاره به توقف کمک‌های آمریکا به اوکراین، پیشروی روزافزون روسیه در جبهه‌های نبرد و نبود روحیه در میان سربازان اوکراینی، مسیر این کشور در حال جنگ با ارتش روس را رو به شکست ارزیابی کرد.

به نوشته پولیتیکو، فقط کمبود مهمات نیست که اوکراین با آن دست و پنجه نرم می کند، بلکه نبود روحیه جنگندگی است که لازمه پیروزی بوده و به شدت اثرگذار است.

زلنسکی نیز به تازگی در اظهاراتی، آشکارا گفت که چنانچه کنگره آمریکا به زودی بسته کمک‌های نظامی ایالات متحده به کی‌یف را تصویب نکند، کشورش در مقابل روسیه شکست می‌خورد.

روسیه به دنبال نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی مسکو از سوی غرب، پنجم اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد و کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تاکنون با حمایت‌های هنگفت مالی و نظامی از کی‌یف، مسیر هرگونه دیپلماسی برای پایان دادن به آتش این جنگ را مسدود کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.