هشدار جنگنده‌های چینی به هواپیمای نظامی آمریکا

 فرماندهی تئاتر شرقی ارتش آزادیبخش خلق چین امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای آن همیشه آماده باش کامل هستند و قاطعانه از امنیت و حاکمیت ملی و همچنین ثبات و صلح منطقه‌ای دفاع خواهند کرد.

پکن با تاکید بر تعلق داشتن تایوان به سرزمین اصلی چین می‌گوید که تنگه تایوان در حوزه اختیارات این کشور است. اما تایوان و ایالات متحده این قضیه را رد کرده و اعتقاد دارند که تنگه تایوان یک آبراه بین‌المللی است.

خبر مرتبط
جزئیاتی از اولین گفتگوی وزرای دفاع آمریکا و چین

پنتاگون اعلام کرد «لوید آستین» و «دونگ جون» وزیران دفاع آمریکا و چین در اولین گفت‌وگوی خود از زمان انتصاب وزیر چینی به این منصب، به بررسی روابط دوجانبه دفاعی و مسائل امنیتی منطقه‌ای و جهانی پرداختند.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در مورد اتفاق امروز اعلام کرد که هواپیمای گشت دریایی و شناسایی «بوئینگ پی-۸ پوسایدون» (P-۸A Poseidon) بر فراز این تنگه در حریم هوایی بین المللی پرواز کرد.

این ناوگان مدعی شد که واشنگتن با عملیات در تنگه تایوان مطابق با قوانین بین المللی، از حقوق و آزادی‌های کشتیرانی همه کشورها حمایت می‌کند.

اما ارتش چین پرواز این هواپیما را یک جار و جنجال علنی خواند و اضافه کرد که جنگنده‌هایی را برای نظارت و هشدار به هواپیمای آمریکایی اعزام کرده و با آن مطابق با قوانین و مقررات مواجه شده است.

پرواز هواپیمای پوسایدون بر فراز تنگه تایوان اندکی پس از گفتگوی لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده با دونگ جون، همتای چینی‌اش انجام شد که اولین تعامل آنها در بیش از یک سال گذشته بود.

در حالی که دو کشور به دنبال بازگرداندن روابط نظامی هستند، دونگ به آستین گفت که موضوع تایوان هسته اصلی منافع چین است و منافع اصلی چین مطلقاً نباید آسیب ببیند.

دونگ خاطر نشان کرد: ارتش آزادی‌بخش خلق چین هرگز اجازه نخواهد داد که هیچ‌یک از فعالیت‌های جدایی‌طلبانه برای استقلال تایوان و همدستی و حمایت خارجی غیر کنترل شده انجام گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.