درخواست فوری روسیه از غرب

 دفتر دادستان کل روسیه، رسما از قانون‌گذاران کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه و قبرس درخواست کرده است که درباره حملات تروریستی اخیر در روسیه تحقیق کنند.

این درخواست رسمی، در پی مطالبه نمایندگان متعددی در مجلس دوما برای تحقیقات درباره دست داشتن احتمالی اتباع و سازمان‌های خارجی در این حملات تروریستی و خرابکاری در خط لوله انتقال گاز «نورد استریم» مطرح شد.

خبر مرتبط
واکنش سرویس اطلاعات خارجی روسیه به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را «اقدامی تروریستی» توصیف کرد.

دفتر دادستانی ابراز امیدواری کرده است که مقامات این چهار کشور به درخواست مسکو عمل و به «تعهداتشان ذیل معاهده‌های بین‌المللی پایبند باشند.»

این معاهده‌ها شامل معاهده جلوگیری از تامین مالی تروریسم در سال ۱۹۹۹ و معاهده بین‌المللی جلوگیری از بمباران‌های تروریستی در سال ۱۹۹۷ است.

خبر مرتبط
پیام بی‌سابقه روسیه به فرانسه/ پاریس چه هشداری گرفت؟

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بارها چشم‌انداز حضور نیروهای ناتو در اوکراین را مطرح کرده و می‌گوید «همه گزینه‌ها ممکن است.»

دادستانی کل روسیه از این چهار کشور می‌خواهد درباره اطلاعات ارائه‌شده تحقیقات کرده، به گردآوری شواهد برای تسهیل این روند کمک کنند و تضمین کنند که اقدامات مجرمانه با مجازات روبه‌رو خواهد شد.

در پیوست این درخواست رسمی، نگارندگان آنچه را شواهد عینی نامیده‌اند، علیه برخی افراد و سازمان‌هایی ارائه کرده‌اند که می‌گویند در ترتیب دادن، تامین مالی، ارتکاب و سرپوش گذاشتن بر حملات تروریستی در روسیه نقش داشته‌اند.

قانون‌گذارانی که این درخواست را داشته‌اند، مدعی شده‌اند که آمریکا و متحدان آن از طریق گروه تروریستی داعش و نهادهای اطلاعاتی اوکراین در خاک روسیه عملیات تروریستی انجام داده‌اند. آن‌ها همچنین می‌خواهد حاکمیت سیاسی و نهادهای اطلاعاتی آمریکا و اوکراین برای انجام دادن عملیات‌های تروریستی علیه روسیه و دیگر کشورها پاسخگو شوند.

این درخواست دادستانی روسیه در پی حمله چند مرد مسلح به تالار کنسرت کروکوس در مسکو مطرح شده است که منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰ نفر شد. مظنونان این حمله و چند تن از هم‌دستان آن‌ها بازداشت شده‌اند. مقامات ارشد امنیتی روسیه اظهار کرده‌اند که آمریکا، انگلیس و اوکراین در ترتیب دادن این حمله نقش داشته‌اند.

در این میان، تحقیقات روسیه درباره خرابکاری سپتامبر ۲۰۲۲ در خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۱ و ۲ نیز ادامه دارد. این خط لوله‌ها برای انتقال گاز روسیه به آلمان احداث شده بودند. مسکو  مدعی است شواهدی دارد که نشان می‌دهد آمریکا و انگلیس در این حمله نقش داشته‌اند. روسیه همچنین گفته است که غرب از شناسایی متهمان این «اقدام تروریستی» خودداری می‌کند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.