سایه سنگین جنگ در غزه بر میهمانی افطار بایدن

شبکه خبری سی‌ان‌ان روز دوشنبه به وقت محلی به نقل از منابع آگاه گزارش داد که روز سه شنبه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا یک ضیافت افطاری بسیار کوچک را به مناسبت ماه رمضان در کاخ سفید میزبانی خواهد کرد.

سی ان ان گزارش داد که سه منبع به او گفتند با توجه به نارضایتی از حمایت دولت آمریکا از اسرائیل، تعدادی از افرادی که به این شام دعوت شده بودند، این دعوت را رد کرده اند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز گفت انتظار می رود کامالا هریس معاون رئیس جمهور، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی، دستیاران ارشد کاخ سفید و کمتر از دهها میهمان دعوت شده در این گردهمایی کوچک شرکت کنند.

به گفته یک مقام ارشد دولت، مقامات امیدوارند که این شام، فرصتی را برای میهمانان فراهم کند تا مستقیماً با رئیس جمهور صحبت کنند و نگرانی های خود را در مورد درگیری اسرائیل و حماس در میان بگذارند.

سرانجام پس از نزدیک به ۶ ماه از جنگ اسرائیل در غزه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ با ۱۴ رای مثبت این شورا و نیز رای ممتنع آمریکا و عدم وتوی این کشور، با قطعنامه‌ ۲۷۲۸ را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه موافقت کردند تا در ۱۵ روز باقیمانده در ماه مبارک رمضان (از زمان تصویب قطعنامه) آتش بس میان اسرائیل و حماس برقرار شود.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد که به تازگی به مصر سفر کرده و از گذرگاه رفح نیز بازدید کرده است، بلافاصله پس از تصویب این قطعنامه اعلام کرد که شورای امنیت قطعنامه ای در مورد غزه که مدت ها انتظار آن می رفت به تصویب رساند که خواستار آتش بس فوری و آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان ها است. «این قطعنامه باید اجرا شود. عدم اجرای آن نابخشودنی خواهد بود.»

قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل از نظر قانونی الزام آور هستند. مکانیسم های اجرایی سازمان ملل اگرچه محدود هستند، اما شورای امنیت می تواند به پشتوانه قطعنامه حقوقی صادر شده، اقدامات تنبیهی بیشتری علیه اسرائیل صادر کند.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی تصویب قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش بس در غزه گفت: قطعنامه امروز شورای امنیت سازمان ملل الزام آور نیست و اجرای آن از طریق مذاکرات انجام خواهد شد. ما به آن رای ندادیم زیرا حملات هفتم اکتبر را محکوم نمی کرد. اما زبان این قطعنامه با مواضع آمریکا همسو بود.

با وجود تصویب قطعنامه برقراری آتش بس در غزه از سوی شورای امنیت سازمان ملل، جنگ اسرائیل در نوار غزه نه تنها همچنان ادامه دارد بلکه این رژیم در تدارک حمله به شهر رفح در این منطقه و نزدیکی مصر است که آوارگان فلسطینی از شمال غزه را در خود جای داده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.